top of page

תביאו שניים, תביאו שלושה, תביאו ארבעה ילדים



"נו, מתי השני? את יודעת שלא טוב לילד לגדול לבד בלי אחים ויותר מזה, שני ילדים זה המתכון לאושר"


"זהו, סגרתם את הבסטה? רק שניים? אתה יודע שכל ילד מוסיף עוד אושר להוריו?"


"שלושה ילדים לדעתי זה לא כל כך טוב. תמיד יש את הסנדביץ', הוא הכי מסכן ואז גם אתם מסכנים. אני חושבת שהכי טוב גם לילדים וגם להורים שיהיו ארבעה ילדים במשפחה"



כנראה שכל אחת מאיתנו קיבלה הערה בסגנון בשלב כזה או אחר. בואו נניח לרגע בצד את החטטנות והכניסה לרחם ונשאל את עצמנו- האם לאמירות האלו יש בסיס מדעי? האם באמת יש קשר בין מספר הילדים לרמת האושר שלנו?


איך ניגשים לשאלה כזו?

דרך נפוצה לחשוב על הקשר בין מספר הילדים לאושר של ההורים היא במונחים של עלות מול תועלת, או בעגה המקצועית- גישת התגמולים והעלויות. מצד אחד, ילדים עשויים להגדיל את אושרנו, לחזק את תחושת השייכות שלנו לחברה ולספק את צרכינו הרגשיים (התגמולים). ואילו מהצד השני, תוספת של ילדים למשפחה עשויה להוביל לעלויות כלכליות ופסיכולוגיות, לקונפליקטים בזוגית ולעלייה ברמות המתח, החרדה והדיכאון (העלויות). השאלה המעניינת היא כיצד התגמולים והעלויות האלו "מתקזזים" אלה עם אלה בכל הנוגע לאושר שלנו, ההורים. אבל מסתבר שחוקרים שונים חישבו את השפעת ה"נטו" הזו בדרכים שונות. ומה קיבלנו? תוצאות סותרות!

אבל רגע לפני שאתן מתייאשות מהמדע...

למרבה השמחה, במאמר שהתפרסם לפני ארבעה חודשים זוג כלכלנים החליט לעשות סדר בבלגן. לצורך המחקר, הם השתמשו במאגר מידע שכלל למעלה ממאה אלף הורים מ-24 מדינות אירופאיות, אחריהם עקבו במשך קרוב ל-30 שנה, במטרה לברר מה הקשר בין מספר הילדים לאושר הורי. כדי לבחון כיצד גישת התגמולים והעלויות נכנסת לתמונה, החוקרים לקחו בחשבון מגוון רחב של משתנים מעבר למידת האושר ההורי כמו השכלה, הכנסה, אורך חופשת לידה לאב ולאם וכדומה.


נו, מוכנות לשמוע מה הם גילו? אז ככה, עם הצטרפותו של הילד.ה הראשונ.ה לחייהם חלה עליה באושר של ההורים אך באופן זמני בלבד (בדיוק כפי שראינו בכתבה "האם החסידה מביאה איתה אושר?"). אבל הנה מגיע החלק המעניין - עם כל ילד או ילדה נוספים מעבר לילד.ה הראשונ.ה חלה עלייה באושר ההורי, אך הפעם למשך זמן ארוך. רגע לפני שאתן רצות לעשות עוד ילד למען האושר, כדאי לקחת בחשבון שבמחקר הנוכחי רק ל-5% מהמשתתפים היו יותר מארבעה ילדים, ולכן ממצאי המחקר רלוונטיים עד ילד רביעי.


אז מה בדיוק משתנה אחרי הילד.ה השני.ה?

לטענת החוקרים, הלידה הראשונה מלווה ביותר עלויות בהשוואה לתגמולים. לכן האושר ההורי שעלה בשנה שקדמה ללידה, חוזר לרמת הבסיס. משצלחו ההורים את התקופה הקשה שבה התמודדו עם מצבים חדשים, רכשו ידע ומיומנויות, עשו תיאום ציפיות והתאימו את עצמם לתפקיד החדש, הרי שרוב החלק הקשה כבר מאחוריהם. החוקרים מסבירים את עליית האושר ההורי בכך שהילדים הבאים במשפחה כבר "מחליקים" ביתר קלות, ואז סך התגמולים עולה על סך העלויות.


דרך אחרת להסתכל על זה היא לא שתוספת של ילדים מעלה את האושר, אלא שהכיוון הוא בכלל הפוך. כלומר, אנשים מאושרים יותר בכלל, ואנשים שאוהבים ילדים בפרט, יולדים יותר ילדים. מכיוון שאנו לא יודעות מה קדם למה בהכרח, רק נוכל להגיד שיש קשר (מתאם) בין אושר ומספר הילדים, אך לא נוכל להצביע על סיבתיות.


ועוד הסבר אחרון. הקשר בין אושר ובין מספר הילדים תלוי גם בסביבה שלנו. אם יש לנו 2 ילדים וגם לרוב המשפחות בסביבתנו, ככל הנראה נהיה מאושרים. לעומת זאת, אם הנורמה בסביבה היא של 5-4 ילדים במשפחה, ולנו יש רק 2, כנראה שנהיה פחות מאושרים.


לסיכום, המדע כהרגלו מגלה לנו שאין כלל אצבע שמתאים לכולם. תלדו כמה ילדים שמרגיש לכם נוח (גם אם זה רק אחד.ת), או אפילו אל תהפכו בכלל להורים. העיקר שתהיו מאושרים!


*הפוסט מוקדש להדר וליאור האהובים שאתמול נולדה להם גילי, אחות לרני המתוק. כן תרבו...


ייתכן שיעניין אותך גם...





bottom of page