top of page

אני אוהבת את הילדים שלי בדיוק אותו דבר- האמנם?



אולי אחד הדברים שהכי קשה להורים להודות בו הוא שהם לא אוהבים את הילדים שלהם בדיוק אותו דבר. מחקרים רבים אמנם מלמדים אותנו עד כמה חשוב לתת מענה לצרכיו הייחודיים של כל ילד, אך מחקרים אחרים מגלים שלעיתים עשוי להיות לכך מחיר.


מה הכוונה? הבדלים בהתנהגות וביחס של ההורים כלפי ילד אחד בהשוואה לילד אחר, מה שנקרא בעגה המקצועית "יחס הורי מובחן" עשויים לגרום לילד לתפוס את עצמו כפחות מועדף. ומה הבעיה בזה? ילדים אשר תופסים את עצמם כפחות מועדפים על הוריהם מראים שכיחות גבוהה יותר של בעיות התנהגות, תסמינים דיכאוניים, דימוי עצמי נמוך וקונפליקטים בתוך המשפחה לאורך כל שלבי החיים. לעיתים, גם האח המועדף סובל. ואם תהיתן, ישנו קשר הדוק בין יחס הורי מובחן לבין יחסי אחים פחות טובים.


אבל רגע, למה שהורים יעדיפו ילד אחד יותר מהשני?

מטא-אנליזה שפורסמה לאחרונה חשפה ממצאים מעניינים. נמצא כי ככל שהפרש הגילאים בין האחים גדול יותר כך גדל הסיכוי ליחס הורי מובחן כלפי האחים, מה שלא מפתיע בהינתן הצרכים ההתפתחותיים השונים של ילדים בגילאים שונים (חשבו על הורות לילדים בני 15 ו-16 לעומת הורות לילדים בני 10 ו-16). באופן דומה, כאשר האחים ממין שונה הוריהם עשויים להאמין שיש להם צרכים שונים ולנהוג בכל ילד בהתאם לנורמות המגדריות הקיימות. מעבר לכך, הורים עשויים לחוש קרבה רבה יותר לילד מהמין שלהם או דווקא מהמין השני.


עדויות נוספות מלמדות אותנו שגם הטמפרמנט ומאפייני האישיות של הילד עשויים להשפיע על העדפות ההורים. באופן מעניין ואף מפתיע, לא נמצא קשר בין יחס הורי מובחן לבין מספר הילדים במשפחה. במילים אחרות, עושה רושם שהורים מתייחסים לאחים בצורה שונה מכיוון שהם שונים מלכתחילה. ומה שיכול להגדיל אפילו יותר את הפער ביחס ההורים לילדיהם הם דינמיקה זוגית פחות טובה בין ההורים ורמות גבוהות של סטרס הורי.


ולשאלת מיליון הדולר: מה יכול לעזור?

מסתבר שחלק מהאנשים תופסים את היחס השונה שקיבלו מהוריהם כלא הוגן ואילו אחרים תופסים אותו דווקא כמוצדק. מחקרים מלמדים אותנו שהסיפור שאותם אנשים מספרים לעצמם עושה את כל ההבדל. במילים אחרות, אנשים שמקבלים את הסיבות ליחס הורי מובחן בהבנה סובלים פחות.

ומי האנשים האלו? ישנן עדויות לכך שהיכולת להיכנס לנעליו של האחר עשויה לשמש כגורם מגן מפני השלכותיו של יחס הורי מובחן. עדויות נוספות מצביעות על כך שגם האישיות של הילד עשויה לשחק תפקיד- אנשים מוחצנים, פתוחים ונעימים (agreeable)* נוטים יותר לתפוס יחס הורי מובחן כהוגן.


והמסר אלינו?

במקום לשקוע ברגשות אשם ולהילחם ביחס השונה שאנחנו מעניקות לכל ילד, אולי שווה להשקיע מאמצים בכך שהילדים שלנו יגדלו לתפוס את ההבדלים ביחס כמוצדקים. איך בדיוק? את זה אני משאירה לכן לגלות 😊



* מוחצנות, פתיחות ונעימות הן שלוש מתוך חמש התכונות הגדולות. אנשים מוחצנים נוטים להיות יותר חברתיים, דברניים, אסרטיביים ובעלי ביטוי רגשי גבוה. אנשים פתוחים הינם גמישים לנסות דברים חדשים, נהנים מחוויות חדשות ובעלי נטייה לחשוב על מושגים מופשטים. אנשים נעימים נוטים לסמוך ולסלוח לאחרים, אינם אנוכיים ומרבים לעזור.


ייתכן שיעניין אותך גם...



Comments


bottom of page