top of page

אח חדש במשפחה: מיהו התינוק?

פרק שלישי ואחרון בסדרה

סדרת פוסטים אורחת באדיבותה של פורת יעקב, דוקטורנטית לפסיכולוגיה התפתחותית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, בהנחיה משותפת של פרופ' נעמה עצבה-פוריה וד"ר פלורינה יוזפובסקי.


כשהמשפחה מתכוננת לבואו של הילד* השני, מחשבה רבה מוקדשת לילד הבכור- איך הוא יגיב להצטרפות התינוק למשפחה? כפי שכבר ראינו בפוסט הראשון בסדרה, התרחבות המשפחה היא אכן תקופה משברית עבור הילדים הבכורים. אבל יש עוד שאלה חשובה שטרם שאלנו- מי הוא התינוק? האם הוא נוטה לבכות הרבה? בקושי ישן? או שהוא נרגע בקלות וממעט לבכות? והאם זה בכלל משנה?


היום אני רוצה לשתף אתכם בממצאים מרתקים מהפרק השלישי של עבודת הדוקטורט שלי העוסק בהשפעה שיש ליכולת הוויסות של התינוק החדש על איכות יחסי האחים. למה דווקא ויסות? ובכן, מחקרים קודמים גילו קשר בין יכולת ויסות טובה של תינוק בן ארבעה חודשים לבין איכות הקשר שלו עם הוריו בגיל שנה, מה שגרם לנו לחשוב שאולי זה ככה גם במקרה של אחים.


כדי לבדוק זאת, גייסנו כ-130 משפחות מדרום הארץ, איתן נפגשנו בשלוש נקודות זמן: במהלך ההיריון השני (שבועות 23-34), 4-6 חודשים לאחר הלידה וכן שנה וחצי לאחר הלידה. כדי להעריך את הסתגלות האחים הבכורים להצטרפות האח החדש מדדנו את השינוי בבעיות ההתנהגות שלהם בין נקודת הזמן הראשונה לנקודת הזמן השנייה. יכולת הוויסות של התינוקות נמדדה בנקודת הזמן השנייה (4-6 חודשים אחרי הלידה) ואילו איכות יחסי האחים נמדדה בנקודת הזמן השלישית (שנה וחצי אחרי הלידה).


כמו במחקרים קודמים, רוב הילדים הבכורים הראו עליה בבעיות התנהגות 4-6 חודשים לאחר הולדת הילד השני, בהשוואה לתקופת ההיריון. בנוסף, ככל שהעלייה בבעיות ההתנהגות הייתה גדולה יותר, כך יחסי האחים התאפיינו ביותר יריבות, קונפליקטים והימנעות כשנה וחצי לאחר הלידה.


ואיפה התינוק נכנס לסיפור? תוצאות המחקר חשפו שככל שיכולת הוויסות של התינוקות בגיל 4 חודשים הייתה טובה יותר, כך איכות יחסי האחים הייתה טובה יותר כשנה וחצי אחרי הלידה. וזה לא הכל. זוכרות את הקשר השלילי בין עלייה בבעיות התנהגות אחרי הלידה ואיכות יחסי האחים? אז מסתבר שלתינוק הקטן יש השפעה ממתנת. מה הכוונה? כאשר יכולת הוויסות של התינוקות הייתה נמוכה, אכן מצאנו קשר שלילי בין העלייה בבעיות התנהגות לאיכות יחסי האחים. אבל, שימו לב, כאשר לתינוקות הייתה יכולת ויסות טובה לא מצאנו קשר בין העלייה בבעיות ההתנהגות לאיכות יחסי האחים. במילים אחרות, הילדים הצליחו ליצור יחסי אחים טובים גם כאשר הבכורים חוו קושי בהסתגלות לאח החדש כפי שהתבטא בעלייה בבעיות ההתנהגות. ובזכות מי? התינוק!


ממצאי המחקר מדגישים את החשיבות של מי הוא התינוק שהצטרף למשפחה ומלמדים אותנו שעל אף קשיי ההסתגלות של האחים הבכורים יכולת הוויסות הטובה של התינוקות משמשת גורם חוסן ומאפשר היווצרות של יחסי אחים מיטיבים.


*הטקסט כתוב בלשון זכר אך פונה לשני המינים.



ייתכן שיעניין אותך גם...



מקורות

  • Braungart-rieker, A. J. M., Garwood, M. M., Powers, B. P., Wang, X., Powers, B. P., Wang, X., … Garwood, M. M. (2013). Parental Sensitivity , Infant Affect , and Affect Regulation : Predictors of Later Attachment. 72(1), 252–270.

  • Hemmi, M. H., Wolke, D., & Schneider, S. (2011). Associations between problems with crying, sleeping and/or feeding in infancy and long-term behavioural outcomes in childhood: a meta-analysis. Archives of Disease in Childhood, 96(7), 622–629.

  • Samdan, G., Kiel, N., Petermann, F., Rothenfußer, S., Zierul, C., & Reinelt, T. (2020). The relationship between parental behavior and infant regulation: A systematic review. Developmental Review, 57, 100923.

  • Volling, B. L., & Howe, N. (2017). Developmental Trajectories of Children’s Adjustment Across the Transition To Siblinghood : Pre-Birth Predictors and Sibling. 82(326).






bottom of page