top of page

החסידה הגיעה: מזל טוב, אתה אח גדול!




"אמא ואבא עוד רגע ייכנסו הביתה ויביאו איתם את אחיך הקטן", אומרת סבתא ליובל בן השלוש. הדלת נפתחת והנה הוא מולו עטוף שכבות בתוך הסלקל- האח הקטן שכולם סביבו מדברים עליו. יובל מסתכל עליו, בוחן אותו מלמעלה למטה ומצהיר: "עכשיו אתם יכולים לקחת אותו בחזרה!".


הצטרפותו של אח חדש למשפחה מטלטלת את עולמו של הילד הבכור שעד לפני רגע נהנה מבלעדיות מוחלטת. השינוי הדרמטי בתמונה המשפחתית מציף את הבכור בחששות ובקנאה, לצד שמחה והתרגשות. התינוק החדש כמו מאיים על מערכת היחסים בין הבכור להוריו, והאח הבכור נאלץ לצאת למסע הסתגלות למצב החדש.


כיצד ילד שהפך לפתע לאח גדול מתמודד עם הטייטל החדש?

חוקרים מאוניברסיטת מישיגן גייסו 221 משפחות שציפו לילד שני ועקבו אחר התנהגות הבכורים (בני 1-5) בשנה הראשונה שלאחר הלידה. מצלמות וידיאו שהותקנו בבית המשפחות תיעדו את התנהגותם של הבכורים בתגובה לאינטראקציה בין האם לתינוק ובין האב לתינוק חודש אחרי הלידה. בניגוד לציפיות, רוב הילדים (60%, הנינוחים) שיחקו ברוגע ובשלווה לצד ההורה והאח החדש, בוחנים לפרקים את האינטראקציה בין ההורה לתינוק, בעוד שרק אחוז קטן מהם (2.7%, המוחים) הפגינו מורת רוח בצורה של תוקפנות פיזית או מילולית כלפי ההורה או התינוק. אחוז ניכר מהילדים (30%, הנמנעים) צפו במתרחש מרחוק בתדירות די גבוהה, נמנעו מהצטרפות לאינטראקציה, אך לא היו פנויים דיים למשחק עצמאי. שאר הילדים (6%, הנצמדים) הראו עניין מופרז באינטראקציה בין ההורה לתינוק ודאגו להישאר צמוד צמוד אל ההורה, בפרט אל האמהות. באופן מעניין, דפוס התנהגות זה אפיין ילדים צעירים יותר, מה שעשוי להעיד על התנהגות תואמת-גיל.


ומה קרה לאותם ילדים ארבעה חודשים אחר הלידה?

המוחים המשיכו למחות והראו הכי הרבה בעיות התנהגות בהשוואה לשאר הילדים, אך אחריהם בתור ציפתה לחוקרים הפתעה. דווקא הנמנעים היו אלו שהפגינו בעיות התנהגות רבות יותר כמו תוקפנות, בעיות שינה ורגרסיה ונטו להיות יותר מדוכדכים וחרדים בהשוואה לילדים האחרים. לעומתם, הנינוחים והנצמדים הראו מעט בעיות התנהגות ולא נמצאו שונים אלו מאלו מבחינה זו. החוקרים המשיכו לעקוב אחר אותן משפחות עד חגיגות השנה להצטרפות האח החדש למשפחה ומצאו השפעה הורית פוטנציאלית על מערכת היחסים בין האחים: ככל שההורים נטו יותר להשתמש בעונשים כדרך חינוכית, כך האח הבכור הפגין יותר התנגדות לאח הקטן אשר מאוחר יותר התפתחה להימנעות מאינטראקציה עמו.


אז נכון, עברה רק שנה וכל החיים של הילדים האלו עוד לפניהם, אבל ישנן עדויות שהתגובה הראשונית להגעתו של אח חדש למשפחה מהווה אינדיקציה חשובה לאופן ההסתגלות של הבכור ולאיכות מערכת היחסים העתידית בין האחים.


או במילים אחרות, נראה שאין כמו רושם ראשוני




bottom of page