top of page

האם כדאי להשהות את חיתוך חבל הטבור?



"שיט" מסננת רותם מבעד לאגלי הזיעה ומזדקפת במקומה. היא מהנהנת, מסמנת למיילדת שהנה עוד ציר מגיע. הציר ההולך ומתגבר הוא עכשיו כל הווייתה. רותם לוחצת ולוחצת ולוחצת. היא שומעת במעורפל את קולה של הדולה: "מדהימה רותם! הראש כבר ממש כאן!". רגעי החסד בין ציר לציר הולכים ומתקצרים ובדיוק ברגע שבו רותם מרגישה שכלו כל כוחותיה, המיילדת מבקשת ממנה להפסיק ללחוץ.

"פו, פו, פו..." והנה היא כאן- הבת שלה.

המיילדת אוחזת את הקליפס בידה, כבר מוכנה לחסום את חבל הטבור.

"רגע", אומר ניב, האב הטרי, "אנחנו רוצים לחכות עד שחבל הטבור יפסיק לפעום".


עד לפני רגע האחראית הבלעדית לחילופי הגזים בגופה של התינוקת הייתה השלייה, ובהתאם רק אחוז קטן מאספקת הדם הכוללת הוקצה אל הריאות. ברגע הלידה, הריאות הקטנות של התינוקת מתמלאות לראשונה באוויר ולוקחות על עצמן את תפקיד חייהן- לנשום. ובשביל לעשות זאת ביעילות הן זקוקות לדם, והרבה. חיתוך של חבל הטבור מיד לאחר הלידה משאיר קרוב לשליש מנפח הדם של התינוקת מחוץ לגופה, בשלייה. במצב הזה, הגוף הקטן נאלץ לספק את הדם לריאות לגמרי בעצמו מה שעלול להוביל לירידה בלחץ הדם. אם מאפשרים לחבל הטבור לבצע את תפקידו עד פעימתו האחרונה, הדם השלייתי שזורם דרכו מסייע למחזור הדם של התינוקת להתארגן מחדש בצורה יותר הדרגתית.


וזו לא רק כמות הדם שעושה את ההבדל. הדם השלייתי משנע אל גופה של התינוקת אספקת ברזל לחודשים ארוכים, תאי דם אדומים אשר מייעלים את תובלת החמצן בגופה ותאי דם לבנים אשר נותנים בוסט למערכת החיסון הצעירה. והבונוס הגדול- הדם הטבורי מכיל תאי גזע שלפי עדויות מחקריות משחקים תפקיד חשוב בהתפתחותן של מערכות רבות בגוף וביניהן המוח. חסימה מיידית של חבל הטבור משאירה מאחור כשליש מתאי הגזע בשלייה- לא חבל?


אבל רגע, נפח דם גדול יותר לא מגדיל את הסיכון לצהבת? כמות גדולה יותר של דם בהחלט מביאה איתה יותר בילירובין (המקור לצהבת יילודים), אך באותו זמן גם מאפשרת לכבד לפרק את הבילירובין בצורה יעילה יותר. בפועל, הסיכוי לצהבת יילודים במקרה של השהיית חיתוך חבל הטבור גדול בפחות מ-2%, בהשוואה לחיתוך שלו מיד לאחר הלידה.


אז אם נסכם, השהיית חיתוך חבל הטבור* תומכת במעבר לנשימה עצמאית, מונעת מחסור בברזל בתקופה קריטית להתפתחות המוח ומעניקה לתינוק אספקה מכובדת של תאי גזע, וכל זה רק עם סיכון קטן לתינוק. המדע מספר לנו מה שכל חיה בטבע יודעת באופן אינטואיטיבי- את החיים כדאי לחנוך עם חבל לבן.



הערות:

* גם בלידה קיסרית וגם בלידה מוקדמת (הרחבות בתגובה השנייה). ** התווית נגד במקרה של תאומים מונוכוריונים (שחולקים שלייה אחת)


חשוב: תוכן הפוסט אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי וכל מטרתו לספק מידע ובשום מקרה אינו בגדר המלצה או עצה רפואית. אין לראות בו תחליף להתייעצות עם רופא מומחה.




bottom of page