top of page

לידה קיסרית, לידה נרתיקית והחיידקים שביניהן



הגוף שלנו לא עשוי כולו מחומר אנושי. למעשה, יותר ממחצית מהתאים בגופינו בכלל לא שייכים לנו אלא לחיידקים, לווירוסים ולפטריות שחיים בתוכנו. רוב המיקרואורגניזמים הללו מתגוררים במעיים שלנו בקומונה מפורסמת שנקראת "מיקרוביוטה". מיקרוביוטה חיה ותוססת חשובה מאוד לבריאות שלנו, ויש משהו מנחם בידיעה שאנחנו אף פעם לא לבד.


תחילתו של סיפור אהבה

במסעו של העובר אל העולם הוא עוזב את הסביבה הכמעט סטרילית של הרחם והראשונים לקדם את פניו בתעלת הלידה הם החיידקים של אמא שלו. אלו הם, למעשה, האבות המייסדים של המיקרוביוטה של התינוק אשר תלווה אותו לשארית חייו.


ומה אם התינוק נולד בלידה קיסרית?

קבוצת חוקרים מאנגליה אספה חיתולים עם קקי של כ-600 תינוקות במטרה לאפיין את הרכב המיקרוביוטה שלהם במהלך החודש הראשון לחיים. תינוקות שנולדו בלידה נרתיקית קיבלו את חיידקי המעיים של אמם, בעוד שבמעיים של תינוקות שנולדו בלידה קיסרית נמצאו בעיקר חיידקים מזיקים אשר נוטים להסתובב בבתי חולים. החוקרים מצאו שעם הזמן ההבדלים בהרכב המיקרוביוטה של תינוקות אשר נולדו בלידה נרתיקית לעומת אלו שנולדו בלידה קיסרית הלכו והצטמצמו, וכמעט נעלמו סביב גיל שנה.


ולשאלת מיליון הדולר: האם למיקרוביוטה של תינוקות קיסריים תהיה השפעה עתידית על בריאותם?

ילדים שנולדו בניתוח קיסרי נמצאים בסיכון גבוה יותר למספר בעיות בריאותיות כמו אסתמה, אלרגיות והשמנת-יתר. האם זו המיקרוביוטה שמושכת בחוטים? מחקרים מעידים שהרכב המיקרוביוטה בשנה הראשונה לחיים משחק תפקיד חשוב בבריאותנו. למשל, במחקר שנערך בקנדה זיהו החוקרים זני חיידקים אשר נמצאו בחוסר במיקרוביוטה של תינוקות בסיכון לאסתמה. כדי לבסס קשר סיבתי, החוקרים חשפו גורי עכברים אסתמטיים ללא מיקרוביוטה לאותם חיידקים, והפלא ופלא- העכברים הראו שיפור משמעותי במצב הזיהומים בקנה הנשימה בבגרותם.


ובחזרה לחיתולים

בניגוד לסברה הנפוצה, החוקרים גילו שמקורה של המיקרוביוטה במעיים של היילודים הוא דווקא בחיידקי המעיים של האם ולא בחיידקי הנרתיק. הממצאים האלו מעלים סימני שאלה סביב יעילותה של "הטבילה הנרתיקית"- אופנה מתפשטת של חשיפת תינוקות שנולדו בניתוח קיסרי לחיידקי הנרתיק של האם באמצעות מריחת נוזלי הנרתיק שלה על גוף התינוק- אל מול סכנותיה. בהשראת המחקר הנוכחי, קבוצת חוקרים אחרת ערכה ניסוי ראשוני שבו חשפו תינוקות שנולדו בלידה קיסרית לצואה המדוללת של אמם דרך החלב שלה. אפשר להתווכח על האטרקטיביות של ההליך, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן- המיקרוביוטה של אותם תינוקות הייתה דומה הרבה יותר לזו של תינוקות שנולדו בלידה נרתיקית.


אז מה? מהקקי של אמא תבוא הישועה?


חשוב! אל תנסו את זה בבית




bottom of page