top of page

האם טיפות חלב אם עוזרות לדלקת עיניים?



לפני כמה ימים נתקלתי בדיון באחת מקבוצות הפייסבוק סביב השאלה האם כדאי לטפטף טיפות חלב כדי לטפל בדלקת עיניים. במקום לגלגל עיניים ולמלמל לעצמי "אויש, נו באמת", כפי שעשיתי בעשרות הפעמים הקודמות שנתקלתי בדיון הזה, החלטתי לבדוק את העניין כמו שצריך. והאמת? הופתעתי.


אז בואו נניח רגע לאנקדוטות ("יש לי 6 ילדים וזה תמיד עבד מצוין") ולהנחות של השכל הישר ("לא מאכילים חיידקים בסוכר!") ונברר מה באמת יש למדע לומר בנושא.


מספר מחקרים לא מרשימים במיוחד הצביעו על יעילותן של טיפות חלב אם בטיפול בבעיות עיניים, אך המחקר המבוקר הראשון התפרסם רק בשנת 2021. במחקר, שנערך ביפן, חוקרים הצליחו לגייס כ-346 תינוקות בני חצי שנה ומטה שהגיעו למרפאה עקב הפרשה מוגלתית מהעיניים. התינוקות חולקו אקראית לאחת משתי קבוצות: 157 מתוכם קיבלו טיפול בטיפות עיניים אנטי-בקטריאליות (לא אנטיביוטיות) שלוש פעמים ביום במשך שבוע (הטיפול הסטנדרטי ביפן), ואילו 155 התינוקות האחרים קיבלו טיפול זהה רק במקום טיפות עיניים, ההורים התבקשו להשתמש בטיפות חלב-אם (של אם התינוק).


כעבור שבוע התינוקות הגיעו אל המרפאה כדי להעריך את מצב העיניים- הפרשות, אדמומיות ודמע. החוקרים (שלא ידעו לאיזו קבוצה משתייך כל תינוק, מה שנקרא סמיות) מצאו כי 76.8% מהתינוקות שטופלו בטיפות חלב אם ו-75.8% מהתינוקות שטופלו בטיפות עיניים רגילות הראו שיפור במידת ההפרשה מהעיניים. במילים אחרות, לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות באחוז התינוקות שהגיבו לטיפול ובזמן שלקח עד לשיפור בתסמינים (גם במקרה של אדמומיות ודמע). ממצאים אלו מצביעים על כך שטיפות חלב אם יעילות לא פחות מטיפות עיניים אנטי-בקטריאליות בטיפול בהפרשה מוגלתית מהעין בקרב תינוקות בני חצי שנה ומטה. חשוב לציין גם שלא דווחו סיבוכים, השפעות מזיקות או תופעות לוואי לטיפול בשתי הקבוצות.


לפני שאנחנו רצות לטפטף חלב אם לעיניים של תינוק, חשוב לזכור שמדובר במחקר אחד בודד (גם אם חזק מתודולוגית- הקצאה אקראית, סמיות וכו') ונדרשים מחקרים נוספים כדי לשחזר את הממצאים. בנוסף, המחקר לא כלל קבוצת פלסבו – תינוקות שטופלו בטיפות חסרות השפעה ביולוגית – כך שלא ניתן לקבוע בוודאות שטיפות חלב אם יעילות לטיפול בדלקת עיניים, אלא רק שהן יעילות לא פחות מטיפות עיניים אנטי-בקטריאליות, וכמוהן, גם לא מזיקות.


והנה עוד הפתעה לסיום. זוכרות שחלק מהטיפול השגרתי בתינוקות אחרי הלידה כולל משחת עיניים למניעת דלקות? אז במחקר שנערך באיראן רצו לבדוק האם קולוסטרום יכול לשמש כתחליף הולם. 269 תינוקות פגים* חולקו אקראית ל-3 קבוצות: תינוקות בקבוצה הראשונה קיבלו טיפות קולוסטרום לכל עין, תינוקות בקבוצה השנייה קיבלו משחת עיניים ואילו תינוקות בקבוצה השלישית (קבוצת הביקורת) לא קיבלו דבר. החוקרים עקבו אחר התינוקות במשך חודש ומצאו שכיחות גבוהה יותר של דלקות עיניים בקבוצת הביקורת, בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות. וגם במקרה הזה, לא נמצאו השפעות מזיקות או תופעות לוואי לקולסטרום.


אם נסכם, ממצאי המחקרים מלמדים אותנו ששימוש בחלב אם לטיפול בדלקות עיניים הוא לא לגמרי מופרך, אך הידע הקיים עדיין לא מספיק כדי לגבש המלצות. מה שבטוח בפעם הבאה שאתקל בדיון בנושא, אגלגל עיניים קצת פחות. שיעור בצניעות.



* החוקרים בחרו להתמקד בתינוקות פגים מכיוון שחלב אם של אמהות לפגים עשיר יותר בנוגדנים וברכיבים חיסוניים.


ייתכן שיעניין אותך גם...





bottom of page