top of page

בכור? בן זקונים? סנדוויץ'? האם זה בכלל משנה?



האם המיקום הכרונולוגי של הילד בתוך המערך המשפחתי משפיע על מי שהוא יגדל להיות?

השאלה הזו מרתקת את הקהילה המדעית כבר למעלה ממאה שנים. הכל התחיל בשנת 1874 שבה מדען אנגלי בשם פרנסיס גלטון שם לב שרוב עמיתיו המדענים הם אחים בכורים. גלטון, הצעיר מבין 9 אחים, שיער שהטיפול הבלעדי שהילד הראשון זוכה לו תורם לפריחתו האינטלקטואלית. חצי מאה מאוחר יותר, רופא יהודי אוסטרי בשם אלפרד אדלר (כן, כן, אותו אחד משיטת אדלר) לקח את הרעיונות של גלטון כמה צעדים קדימה וטען שהמיקום המשפחתי לא רק משפיע על האינטלקט אלא גם מעצב את אישיותו של האדם (למשל: בכורים נוטים להיות מנהיגים מטבעם, מרצים ומאורגנים ואילו בני הזקונים נוטים להיות יצירתיים, תחרותיים ומרוכזים בעצמם).


ומה יש למדע להגיד על זה?

בשנת 1973 פורסם בכתב העת היוקרתי Science מחקר שטלטל את הקהילה המדעית. המחקר אשר כלל מדגם עצום בגודלו של כמעט 400,000 בחורים הולנדים בני 19 סיפק עדות חזקה לתצפיותיו של גלטון מהמאה הקודמת, כשמצא ירידה קבועה ברמת ה-IQ עם כל אח חדש שהצטרף למשפחה. "סדר הלידה" הפך לאחד הנושאים הכי "חמים" בעולם הפסיכולוגיה והשפעתו נחקרה מכל זווית אפשרית החל מאינטליגנציה ועד לנטייה מינית.


אבל בואו נתעכב רגע על אינטליגנציה...

מאז אותו מחקר רב-השפעה משנות ה-70, הקשר בין סדר הלידה לאינטליגנציה שוחזר פעם אחר פעם במחקרים רבים נוספים. עם זאת, חשוב לזכור שלא מדובר בהבדל של שמיים וארץ, אלא בכמה נקודות IQ בודדות. ובכל זאת, מה יכול להסביר את התופעה המשונה הזו? יש שחשבו כמו גלטון שהשנים הראשונות שבהן זוכה הבכור לתשומת לב בלעדית הן שמעניקות לו את היתרון, ועייפות החומר עם כל אח חדש שמצטרף למשפחה גורמת לירידה העקבית באינטליגנציה. אחרים טענו שהסיבה לכך היא בכלל ביולוגית: הנוגדנים שמייצר גופה של האם בעקבות ההיריון (בכל זאת גוף זר חי בתוכה 9 חודשים) מצטברים מהיריון להיריון וייתכן שפוגעים בהתפתחות מוחו של העובר*.


אז מה באמת הסיפור?

במחקר חדש יותר שהתפרסם גם הוא ב-Science מצאו החוקרים דרך מתוחכמת, אם כי קצת מורבידית, להכריע בסוגייה. החוקרים כללו במדגם גברים, הפעם נורבגיים, אשר מיקומם בסדר האחים השתנה בעקבות מותו של אחד או יותר מהאחים הגדולים בגיל צעיר. החוקרים הופתעו לגלות שאח שני אשר הפך לבכור בנסיבות מצערות אלו זכה ביתרון האינטלקטואלי של אחים בכורים (הדבר היה נכון גם לאח שלישי שאיבד את שני אחיו הגדולים). אז נראה שהאם לא מפתחת רעילות הולכת וגדלה לעובריה עם כל היריון (יאי! פחות רגשות אשם), ונותרנו עם הקונסטלציה המשפחתית כהסבר פוטנציאלי לתופעה.


ומה עם השפעה מעצבת על האישיות?

מחקר שהתפרסם בשנת 2016 וכלל 20,000 משתתפים מ-3 מדינות (ארה"ב, בריטניה וגרמניה) חתם את הגולל על כל התיאוריות של אדלר. החוקרים לא מצאו קשר בין סדר הלידה לבין תכונות אישיות כמו מוחצנות, יציבות רגשית, מצפוניות, נינוחות ודמיון. האפקט היחיד שנמצא היה גם הוא בתחום האינטליגנציה: אחים צעירים יותר נטו להעריך את עצמם קצת פחות מבחינה אינטלקטואלית, גם כשמדדי ה-IQ האובייקטיבים לא שיקפו זאת. אז בניגוד לרעיונותיו של אדלר ושל תיאורטיקנים נוספים אחריו, נראה שאין סט תכונות אישיות אשר משותף לכל הבכורים, הסנדוויצ'ים, ובני הזקונים באשר הם.


אז מה כל הרעש הזה בשביל נקודת IQ אחת או שתיים?




bottom of page