top of page

להאמין בילדים שלנו- זו לא קלישאה!


ערב אחד בשנת 1963 לאונור יעקובסון, מורה בבית ספר יסודי בסן-פרנסיסקו, ישבה וקראה מאמר בעיתון. במאמר חוקר מאוניברסיטת הרווארד הסביר כיצד הציפיות שלו ממה שיתגלה במחקר משפיעות על ההתנהגות של הנבדקים שלו. אך מה שצד את עיניה של לאונור היה המשך הדברים. החוקר טען כי באותו אופן ייתכן שציפיות של מורים משפיעות על ההתנהגות של התלמידים שלהם. מחשבה זו לא הניחה ללאונור עד שלבסוף אזרה אומץ והחליטה לכתוב לאותו חוקר, רוברט רוזנטל.


תאמינו או לא, אבל שנה מאוחר יותר רוברט רוזנטל בכבודו ובעצמו הגיע לביקור בבית הספר של לאונור כדי לברר יחד איתה אם אכן יש אמת בדבריו. המחקר יצא לדרך. בתחילת השנה כ-320 תלמידים מ-18 כיתות בבית הספר של לאונור עברו מבחן IQ, אך תוצאותיו נשמרו בסוד. לאונור ורוברט סיפרו למורים שהתלמידים עברו מבחן חדשני מאוניברסיטת הארווארד המאתר תלמידים מוכשרים במיוחד ונתנו להם את השמות של התלמידים המבטיחים ביותר. מה שהמורים לא ידעו היה שהמבחן היה מפוברק לחלוטין ושאותם תלמידים "בעלי פוטנציאל" לא באמת קיבלו ציונים גבוהים יותר במבחן ה-IQ האמיתי בהשוואה לאחרים, אלא נבחרו באופן אקראי.


בינתיים, המורים המשיכו ללמד כרגיל. כעבור 8 חודשים, רוברט הגיע פעם נוספת אל בית הספר כדי למדוד שנית את ה-IQ של הילדים. ומה התגלה? בקרב תלמידים בכיתות הנמוכות, התלמידים "בעלי הפוטנציאל" הראו עלייה גדולה פי 2 בציוני ה-IQ שלהם, בהשוואה לילדים האחרים. ואם זה לא משכנע מספיק, המורות עצמן תיארו את הילדים האלו כחכמים, מעניינים, אהובים, כאלה ש"יגיעו רחוק".


זכרו, התלמידים האלו לא קיבלו ציוני IQ גבוהים יותר מהתלמידים האחרים בתחילת השנה, אך בכך שהמורים האמינו כי תלמידים אלו אמורים להצליח יותר, הם ככל הנראה עוררו את אותה התנהגות שלה ציפו.


תוצאות המחקר פורסמו ברעש גדול בשנת 1968 בספר שנקרא "פיגמליון בכיתה". המחקר עצמו אמנם ספג לא מעט ביקורת (מדעית ופוליטית) אך אי אפשר לקחת ממנו את הקרדיט על כך שפרץ את הדרך ליותר מ-50 שנות מחקר, מחקר אשר תומך באותה השערה מקורית שלאונור קראה עליה בעיתון- הציפיות של המורים משפיעות על ההתנהגות של הילדים. הנבואה שמגשימה את עצמה. מה שמשאיר אותנו לחשוב כיצד ציפיות כמו "בנים יותר טובים מבנות במתמטיקה" או "הבת הגדולה שלי הרבה יותר משקיענית מהקטן" עשויות להשפיע על ההתנהגויות של הילדים שלנו.


אז כן, להאמין בילדים שלנו- זו בהחלט לא קלישאה!



כדי לא לפספס אף פוסט, כנסו לקבוצת הוואצאפ השקטה של מאמאדע!


ייתכן שיעניין אותך גם...


קרדיט לתמונה: <a href="https://www.freepik.com/free-photo/happy-teacher-listening-her-students_863620.htm#query=teacher%20school&position=2&from_view=search&track=ais&uuid=d2486aa8-37fc-40f2-a4e5-84bd81c164be">Image by pressfoto</a> on Freepik






bottom of page