top of page

חיבוק וירטואלי: מערכות יחסים מעבר למסך



רותם יוצאת מהחדר בשקט בשקט, מתיישבת על הספה בסלון ומניחה לידה את המוניטור בעדינות כדי לא להעיר את הקטן. בזמן שהיא מסתכלת בטלפון, מנסה לברר מה ההנחיות החדשות וכמה נדבקים התגלו היום, ניב מתיישב לידה. רותם מניחה את ראשה על כתפו ואומרת "אוף. אני כל כך מבולבלת מהמצב ההזוי הזה. עד שיובל הצליח קצת להשתחרר מחרדת הזרים שלו ולהתחבר לאמא שלי, שוב סגר!". ניב נאנח, "אני יודע. זה ממש מדכא. לפחות אנחנו יכולים לעשות שיחות וידיאו עם המשפחה, זה גם משהו". "כן זה נכון מצד אחד" אומרת רותם, "אבל מה אני אגיד לך, אני לא ממש אוהבת את זה שיובל נמצא כל כך הרבה זמן מול המסך ועוד בגיל הזה, הוא עוד לא בן שנתיים".


שיחות וידיאו ללא ספק משמחות את סבא וסבתא, אבל האם הן גם תורמות לילדים?

במחקר שפורסם בשנת 2017 פעוטות בני שנה עד שנתיים השתתפו במפגשי וידיאו אשר התקיימו בביתם מדי יום במשך שבוע. בכל מפגש וידיאו כזה הופיעה אותה אישה מצדו השני של המסך, לימדה את הפעוטות מילים ופעולות חדשות ולאחר מכן הקריאה להם סיפור. חצי מהפעוטות השתתף בשיחות וידיאו אינטראקטיביות עם האישה, בעוד שהחצי השני צפה במפגשי וידיאו מוקלטים מראש אך עם תוכן זהה (ההקלטות כללו גם עצירות כדי לאפשר לפעוטות לענות על שאלותיה של האישה).


כעבור שבוע הפעוטות הגיעו למעבדה ופגשו את האישה הווירטואלית פנים מול פנים בפעם הראשונה. החוקרים הופתעו לגלות שהפעוטות* אשר תיקשרו עם האישה באמצעות שיחות וידיאו במהלך השבוע הצליחו לזהות אותה בשמה ואף העדיפו לשחק איתה מאשר עם אישה זרה. לא רק ששיחות הוידיאו אפשרו לפעוטות לפתח מערכת יחסים עם אישה שלא פגשו מעולם, הם אפילו הצליחו ללמוד ממנה יותר בהשוואה לפעוטות שצפו בהקלטות (זו אחת מהסיבות להחרגת שיחות הוידיאו מהמלצת ה-AAP להימנע ממסכים לפני גיל שנתיים).


אם כבר, אז כבר: כיצד נעזור לילדים להוציא את המירב משיחות הוידיאו?

אותה קבוצת חוקרים הראתה שנוכחות פיזית ופעילה של מבוגר לצד הפעוט במהלך שיחת וידיאו משפרת את התגובתיות של הפעוט בזמן השיחה וגם את פוטנציאל הלמידה שלו ממנה. למעשה, המבוגר שנוכח לצד הפעוט משרה עליו בטחון ועוזר לו לקשר בין המתרחש בשיחה לבין אירועים וחפצים בעולם האמיתי.


ומה עם ילדים גדולים יותר?

במחקר שהתפרסם ממש לפני חודשיים ילדים בני 4 האזינו לסיפור באחת משלוש דרכים: פנים מול פנים, שיחת וידיאו או הקלטה (אותה אישה הקריאה את הסיפור בכל המקרים). בשונה מהקטנטנים, בני ה-4 הצליחו להבין את הסיפור וללמוד מילים חדשות באותה מידה בכל שלושת המקרים.


שעת סיפור וירטואלית נעימה לכולן! (רק לא לפני השינה! למה? קראו כאן)




* החל מגיל שנה ו-5 חודשים






bottom of page