top of page

הבניות מגדריות מבטן ומלידה


הרוח המהפכנית שנשבה בתקופת ההתעוררות הפמיניסטית של שנות ה-60 וה-70 נתנה את אותותיה כמעט בכל תחומי החיים, ובין השאר חלחלה גם אל עולם ההורות. הרעיון הליברלי של גידול ילדים וילדות ללא מגדר הלך וצבר תאוצה, כשהורים החלו לפנות אל ילדיהם בשפה ניטרלית מגדרית, הלבישו אותם בבגדי יוניסקס, בחרו עבורם צעצועים מכל הסקאלה המגדרית ולא סיפרו לאף אחד מה מינם הביולוגי. ספרי ילדים שלעיתים קרובות משקפים את רוח התקופה, לא אכזבו גם הפעם עם פרסומו של ספר הילדים "X: A Fabulous Child’s Story" בשנת 1972 אשר תיאר את מעלליו של ילד.ה שגדל.ה לא כבת, לא כבן, אלא כ-X (ספר שיהיה קשה עד בלתי אפשרי לתרגם לשפה העברית הממוגדרת שלנו, אבל על כך בפעם אחרת).


אבל למה לנו בעצם לגדל ילדים א-מגדריים? האם למין הביולוגי של הילד.ה או התינוק.ת יש באמת השפעה על הדרך שבה אנו מתייחסות אליו.ה? והאם היחס שלנו ישתנה אם לא נדע מה מין התינוק.ת? השאלה הזו סקרנה קבוצת חוקרים מניו-יורק שיצאה לגלות מה יקרה לילד.ה X בחיים האמיתיים.


לשם כך, החוקרים גייסו כ-42 משתתפים, נשים וגברים אך לא הורים (כדי להימנע מהשפעתו של ניסיון הורי קודם) והכניסו אותם לחדר, כל אחד בתורו. בחדר חיכו להם תינוקת בת שלושה חודשים לבושה באוברול צהוב ושלושה צעצועים- בובה של ילדה, כדור פוטבול קטן ונשכן גומי. לשליש מהמשתתפים נאמר שהתינוקת היא בן, לשליש מהם נאמר שהתינוקת היא בת ולכל השאר לא נאמר דבר. החוקרים סיפרו למשתתפים שמדובר בניסוי שבודק את תגובת תינוקות לזרים וביקשו מהם לשחק עם התינוקת באופן טבעי במשך שלוש דקות.


ומה הם גילו? התגובה המגדרית החזקה ביותר הופיעה כשהמשתתפים חשבו שמדובר בתינוקת. הם הציעו לה את הבובה לעיתים הרבה יותר קרובות, בהשוואה לכל צעצוע אחר שהציעו כאשר חשבו שמדובר בתינוק. עם זאת, לא נמצאה העדפה לכדור הפוטבול במקרה שנאמר למשתתפים שמדובר בתינוק. והנה מגיע החלק המעניין- כאשר מין התינוקת לא היה ידוע למשתתפים, המגדר שלהם עצמם נכנס לתמונה- גברים נטו לשמור על ניטרליות ולהציע לתינוקת את הנשכן, ואילו נשים הראו העדפה חזקה לבובה. בנוסף, כשהמין לא היה ידוע, גברים נטו להחזיק את התינוקת פחות, ואילו נשים נטו להחזיק אותה יותר.


אבל רגע, התינוקת הייתה בת. אולי המשתתפים הציעו לה את הבובה לעיתים קרובות יותר כי הם איכשהו הרגישו שמדובר בבת? ובכן, לא. מחקר נוסף שהתפרסם בשנת 1980 וכלל כ-60 סטודנטים חזר בדיוק על אותו ניסוי אבל הפעם עם תינוק ותינוקת. החוקרים מצאו אפקט מגדרי חזק אף יותר מהמחקר המקורי- משתתפים הציעו יותר את כדור הפוטבול כאשר נאמר להם שמדובר בתינוק, ואילו הציעו יותר את הבובה כאשר חשבו שמדובר בתינוקת*. באופן מעניין, משתתפים רבים בשני המחקרים ביקשו לדעת את מין התינוק, כמו היה פרט המידע הזה הכרחי לאינטראקציה ובלעדיו הם הרגישו קצת אבודים.


שני המחקרים הללו חושפים בפנינו שלא רק המין של התינוק משחק כאן תפקיד, אלא גם המגדר שלנו, על החוויות וההתנסויות השונות שעיצבו אותו לאורך החיים. סביר להניח שכולנו מגיעות אל ההורות עם לא מעט הנחות וציפיות מגדריות בנוגע לילדים ואפילו לתינוקות, בלי קשר להתנהגות שלהם, מה שאומר שנזדקק להרבה יותר מאוברול צהוב כדי לגדל ילדים בסביבה שבה מגדר הוא לא רלוונטי.


המחקרים האלו אמנם פורסמו לפני למעלה מ-40 שנה אך היה לי חשוב להביא אותם לכאן מכיוון שהם היו הראשונים להראות כי יחס שונה כתלות במין הילד עשוי להתחיל כבר בינקות. בהמשך החודש נגלה לאן המדע התקדם מאז.


* חשוב להדגיש שההבדלים בין נשים וגברים שנצפו במחקר המקורי כאשר מין התינוק לא היה ידוע לא שוחזרו במחקר השני.


ייתכן שיעניין אותך גם...




Comments


bottom of page