top of page

קבוצת השווים: שלוש השנים הראשונות



מפגשים ראשונים: השנה הראשונה לחיים

אם נשים תינוקות בני כמה חודשים ספורים באותו חלל קרוב לוודאי שהם יסתכלו אחד על השני, אולי יגעו זה בזה ביד או בראש ויגיבו למה שתינוקות אחרים עושים. אך האם אפשר באמת לקרוא למבטים ולנגיעות הללו אינטראקציה חברתית? אם נגדיר התנהגות חברתית בתור חיפוש וציפייה לתגובה מהתינוק השני, אז ככל הנראה התשובה היא לא.


מחקרים מעידים על כך שרק החל מגיל חצי שנה תינוקות מתחילים לראות בתינוק אחר בן גילם כפרטנר חברתי. מזה אומר? בשלב זה, תינוקות מנסים להשפיע על תינוקות אחרים בני גילם באמצעות מבטים, נגיעות, השמעת קולות, נפנוף ידיים או מחוות גופניות אחרות. בנוסף, במהלך תקופה זו האינטראקציות בין ההורה לתינוק עוברות שינוי משמעותי- אינטראקציות שמבוססות בעיקרן על החלפת מבטים וקולות הופכות לאינטראקציות שממוקדות יותר בחפצים. במקביל, גם תינוקות מתחילים לתקשר עם תינוקות אחרים דרך חפצים. עם זאת, הפער בין האינטראקציות הבסיסיות הללו בקבוצת השווים לבין אינטראקציות בעולם המבוגרים הוא גדול במיוחד- לרוב, מדובר באינטראקציות מאוד קצרות וקשות לתחזוק (במיוחד כשיש חפצים בסביבה), שכן תינוקות הם לא בדיוק היצור הכי עקבי בטבע.


מעניין לגלות שרוב התינוקות נוהגים בבני-גילם בצורה ידידותית. עם זאת, קומץ תינוקות מראים התנהגות אגרסיבית כבר בגיל 6 חודשים וישנן עדויות לכך שתינוקות אלו אף ממשיכים בדרכם שנתיים מאוחר יותר.


עוד שנה ועוד שנה: גיל שנה עד שנתיים

במהלך השנה השנייה לחיים פעוטות מראים קפיצה משמעותית ביכולות המוטוריקה והשפה אשר מתבטאת בין השאר בעלייה במורכבותן של אינטראקציות חברתיות. בגילאים הללו, פעוטות מתחילים להבין וליישם את הרעיון של "תורות" וחילופי תפקידים- "קודם אני ואז אתה", "אני אתחבא לך ואתה תחפש אותי, אחר כך נתחלף". נוסף על כך, פעוטות מתחילים לחקות אחד את השני ונעשים יותר ויותר מודעים לכך שפעוטות אחרים מחקים אותם. ובהשוואה לשנה הראשונה לחיים, אינטראקציות בין פעוטות בני אותו הגיל נמשכות זמן ארוך יותר.


ומתי הם סוף סוף יחלקו? מחקר אחד הראה שכשפעוט אחד מציע לפעוט אחר צעצוע הוא לרוב ייקח אותו בשמחה, אך אם אותו פעוט ינסה לגעת או לקחת את הצעצוע שלו הסיכוי לקבל תגובה חיובית פוחת משמעותית. אז- ציפיות בהתאם. באופן כללי, בשנה השנייה לחייהם פעוטות מראים התנהגויות פרו-חברתיות כמו שיתוף פעולה ונדיבות לצד התנהגויות אגרסיביות, כאשר חלק מהפעוטות יותר אגרסיביים מפעוטות אחרים.


אחת, שתיים וש- לוש!: גיל שנתיים עד גיל שלוש

במהלך השנה השלישית מתרחשים מספר תהליכים מעניינים- פעוטות נמצאים יותר ויותר באינטראקציות עם בני-גילם מאשר באינטראקציות עם מבוגרים. וכשהם נמצאים בחברת בני גילם, הם לרוב יעדיפו להיות באינטראקציה עם פעוטות מאותו המין. בנוסף, במהלך תקופה זו נצפית קפיצה משמעותית ביכולת של פעוטות לשתף משמעות עם פעוטות אחרים. מזה אומר? דמיינו למשל פעוט אחד אשר תופס את מבטו של פעוט אחר ומיד אחר כך רץ לקרוסלה. בצורה זו, הוא מזמין אותו להצטרף אליו. הפעוט השני אשר רץ אחריו, נענה להזמנה. גם פעוטה אחת שאומרת לפעוטה אחרת "עכשיו תורי!" ומצביעה על הבובה, חולקת איתה משמעות. היכולת לחלוק משמעות היא זו שבסופו של דבר מאפשרת לפעוטות לנהל ביניהם שיחות ולשחק במשחקי דמיון משותפים.




bottom of page