top of page

למה הילד שלי לא חולק?



"תקשיבי, את חייבת לעזור לי" אומרת רותם לחברתה מעברו השני של הקו.

"ליובל יש בעיה רצינית. הוא פשוט לא מוכן לחלוק שום דבר- לא עם אחותו הקטנה, לא עם חברים מהגן ואפילו לא עם בן דוד שלו שהוא כל כך אוהב. איך הוא יסתדר ככה? אני באמת דואגת לו."


מה העניין? מדוע ילדים צעירים כל כך מתקשים לחלוק?

בואו נתחיל בהתחלה- האם ילדים צעירים בכלל מבינים למה אנחנו מתכוונות כשאנחנו דוחקות בהם לחלוק? באופן מפתיע, נראה שהתשובה היא חיובית. במחקר שנערך בבוסטון, ילדים בני 3-8 אשר נשאלו כיצד עליהם לחלק את המדבקות שברשותם ענו ברוב המקרים: "שווה בשווה". אבל מילים לחוד, ומעשים לחוד. ברגע האמת, כשהילדים התבקשו לחלוק את המדבקות שלהם עם אחרים, רק בני ה-7-8 הצליחו לעשות זאת.


לא רציונליים, ואולי לא במקרה

אם הילדים מבינים מה מצופה מהם, מדוע הם לא עושים זאת? האם הם רק אומרים את מה שאנחנו רוצות לשמוע? או שמא הם עד כדי כך מרוכזים בעצמם? השאלה הזו הטרידה את מנוחתם של מספר חוקרים אמריקאים עד שלפתע צץ במוחם כיוון חדש- אולי הילדים פשוט לא יודעים לספור?


כדי לבדוק את הרעיון החדש, החוקרים נתנו ל-91 ילדים בני 2.5-5.5 מדבקות שוות במיוחד. לאחר מכן, הם הציגו בפני הילדים בובה וסיפרו להם שהיא מאוד עצובה כי גם היא רוצה מדבקות. בפני הילדים עמדה דילמה- האם לשמור את המדבקות לעצמם או לחלוק אותן עם הבובה המסכנה?


באופן לא מפתיע, בני ה-4-5 נטו להתנהג בצורה יותר שוויונית, בהשוואה לקטנטנים שבחבורה. אבל הנה מגיע החלק המעניין- החוקרים גילו שהסיכוי של הילדים לחלוק את המדבקות "שווה בשווה" היה גדול פי שניים, אם הם ידעו לספור. יותר מזה, ברגע שהחוקרים לקחו בחשבון את יכולת הספירה של הילדים, הגיל כבר לא שיחק תפקיד. במילים אחרות, ילד בן שלוש שיודע לספור ככל הנראה יחלוק יותר בהשוואה לילד בן 5 שעדיין לא יודע לספור.


אז הם לא סתם אנוכיים?

כדי להיות בטוחים בכך, החוקרים בחנו את כל המקרים שבהם הילדים לא חלקו את המדבקות "שווה בשווה" והופתעו לגלות שאמנם בחצי מהמקרים הילדים נהגו באופן "אנוכי" ולקחו יותר מדבקות לעצמם, אך בחצי השני של המקרים הילדים היו דווקא "נדיבים" במיוחד ונתנו לבובה יותר ממה שהשאירו לעצמם. נדמה כי הילדים באמת ניסו לנהוג בצורה הוגנת, אך לא הצליחו לעשות זאת- ככל הנראה מכיוון שעדיין לא ידעו לספור.


האם זה אומר שברגע שהילד ילמד לספור הוא יחלוק את הדברים שלו "שווה בשווה" בכל הזדמנות? כנראה שלא. אבל כן כדאי לשים לב מה נמצא בארגז הכלים הקוגניטיבי של הילד, לפני שאנחנו מאשימים אותו באנוכיות בלתי רגילה.



bottom of page