top of page

את לא חרא של אמא!



"אני לא מאמינה שככה צעקתי, אני פשוט אמא נוראית"


"איזה מין אבא רואה את הילדים שלו רק אחרי שהם הולכים לישון?"


"הילדים שלי היו כמעט כל סוף השבוע מול מסך"


האתגרים שמגיעים עם ההורות כמו מהווים איום מתמיד על הבריאות והרווחה הנפשית שלנו, ההורים. וכפועל יוצא, גם הילדים שלנו עשויים לשלם על כך מחיר. אז מה, ככה זה וזהו? למרבה המזל, הקהילה המדעית לא יושבת בחיבוק ידיים ובשנים האחרונות אף החלה לבדוק ברצינות את יעילותם של עקרונות מן המזרח כמו "חמלה עצמית" ו"מיינדפולנס" לשיפור הרווחה הנפשית של ההורים.


חמלה עצמית: קווים לדמותה


כאשר אנחנו מבחינות בכך שהאחר סובל והסבל שלו מזיז משהו בתוכנו מתעוררת בנו חווית חמלה. כשיש בנו חמלה, אנחנו יכולות להציע לאחר הבנה ונדיבות גם כשהוא נכשל או עושה טעויות, במקום לשפוט אותו בנוקשות. הרי אנחנו מבינות שסבל, כישלון ואי-שלמות הם כולם חלק מהחוויה האנושית המשותפת.


ומה היא חמלה עצמית? בדיוק אותו דבר, רק מול עצמנו. כשאנחנו צורחות על הילדים, לא מסוגלות להניח את הטלפון בצד או מזמינות ג'אנק פוד לארוחת ערב בפעם החמישית השבוע, במקום להתעלם מהכאב, אנחנו יכולות לעצור לרגע ולומר לעצמנו "באמת קשה לי עכשיו" ואז לחשוב כיצד אנחנו יכולות לנחם ולטפל בעצמנו ברגע הזה.


והחדשות הטובות? גם אם דבר מזה לא מרגיש לכן טבעי (מה אני רוחניקית מהמדבר?), מחקרים מלמדים אותנו שחמלה עצמית היא סט של מיומנויות שניתן לאמץ ולחזק דרך תרגולים קונקרטיים.


אבל למה לנו בכלל?


מטא-אנליזה שפורסמה ב-2020 וניתחה כ-13 מחקרים הראתה שגם הורים יכולים. הורים אשר השתתפו בתוכניות הורות שנועדו, בין השאר, לעודד חמלה עצמית (דוגמאות לתוכניות כאלו בכפתור "למיטיבות לכת" בסוף העמוד) הראו עלייה מובהקת בחמלה העצמית ההורית לאחר התוכנית. חלק מהמחקרים הראו שלא רק שהשיפור בחמלה עצמית הורית נשמר, הוא אף עלה לאורך זמן.


והנה מגיע החלק שחיכינו לו. באותה מטא-אנליזה נמצא גם שהשתתפות בתוכניות הורות שעודדו חמלה עצמית הורית הביאה לשיפור בתסמיני דיכאון, חרדה וסטרס של ההורים. וישנן אפילו עדויות ראשוניות להשפעות חיוביות של תוכניות כאלה גם על הילדים, כמו ירידה בבעיות התנהגות ושיפור ביכולות ויסות.


מחקרים אלו מצטרפים למחקרים נוספים שהדגימו את יעילותן של תוכניות מיינדפולנס להורים בשיפור רווחתם הנפשית של הורים וילדים. על קצה המזלג, מדובר בתוכניות שבהן מלמדים הורים שיטת תרגול מדיטטיבי הכרוכה בהפניית קשב באופן מכוון ונטול שיפוטיות לחוויה המתרחשת ברגע הזה. אז נכון, המחקרים עדיין בראשית דרכם והממצאים ראשוניים אבל הכיוון נראה מבטיח.


אז מאיפה להתחיל את המסע שלנו לחמלה עצמית? הנה כמה רעיונות:


ייתכן שיעניין אותך גם...



bottom of page