top of page

נו, אז מתי הילד הבא?



בחמישים השנים האחרונות בעולם המערבי משך הזמן בין הריונות הולך ומתקצר. אבל אם נציץ רגע לאחור אל עבר 200 אלף שנה של קיום אנושי נגלה שהנורמה ההיסטורית היא מרווח של 3-4 שנים בין ילד אחד למשנהו. אז מה השתנה כאן? די הרבה, למען האמת. נשים יוצאות ללמוד ומפתחות קריירה, אוכל בשפע יחד עם תוספי תזונה מחזקים את גופן אחרי הלידה וגם הנקה היא כבר לא ברירת המחדל. כל השינויים האלו הולידו שאלה חדשה לחלוטין בהיסטוריה של המין האנושי: "מתי כדאי להביא עוד ילד?".


אז מתי כדאי להביא עוד ילד?


בריאות לפני הכל

מטא-אנליזה שפורסמה ב-2006 בדקה את הקשר בין משך הזמן בין הלידה להיריון הבא לבין השלכות בריאותיות על התינוק. ניתוח נתונים של יותר מ-11 מיליון נשים מרחבי העולם הראה שכאשר המרווח בין ההריונות קצר משנה וחצי או ארוך מחמש שנים ישנה עלייה בסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כמו לידה מוקדמת, משקל לידה נמוך ואף מוות. עם זאת, מספר מחקרים מראים שהמצב הרבה פחות חמור בעולם המערבי. מרווחים קצרים מדי או ארוכים מדי בין הריונות עשויים להשפיע לרעה גם על בריאותה של האם (כמו למשל סיכון גבוה יותר לרעלת היריון במקרה של מרווח גדול מחמש שנים), כאשר נשים מעל גיל 35 נמצאות בסיכון גבוה יותר. מרווח קצר בין הריונות עשוי לתת את אותותיו גם בחזית הנפשית עם סיכויים גבוהים יותר לאבחון באוטיזם וסכיזופרניה בקרב ילדים שנקלטו ברחם אמם תוך פחות משנה מהלידה האחרונה [1].


ומה אחר כך?

מחקר שפורסם ב-2019 וכלל כ-5000 זוגות אחים מצא שככל שהפרש הגילאים בין האחים גדל, כך הציונים של הבכור בקריאה ובמתמטיקה גבוהים יותר (בגיל 5-7). בפרט, הציונים של הבכור ירדו באופן משמעותי כאשר הפרש הגילאים בין האחים היה קטן משנתיים [2]. באופן מעניין, לא נמצאה כל השפעה על האחים הקטנים. החוקרים ניסו למצוא הסברים אפשריים לתוצאות ובדרך גילו שככל שהפרש הגילאים היה קטן יותר כך הילדים בילו זמן ארוך יותר בצפייה בטלוויזיה וזמן קצר יותר בקריאת ספרים.


ומה קורה בתוך המשפחה?

מחקר פיני הראה שהסיכוי לגירושין גדול בכמעט 50% כאשר המרווח בין ההריונות קצר משנה, בהשוואה למרווח בן ארבע שנים (גם במקרה של 3 ילדים). באופן מפתיע, המצב הסוציואקונומי של המשפחה או הגיל שבו האם נכנסה להיריון ראשון לא משנים את התמונה. קבוצת חוקרים אחרת הראתה שבכורים בני 7-8 נוטים להיות יותר אגרסיביים כאשר ההפרש בינם לבין האח הצעיר קטן משנתיים. ומחקר נוסף הראה שבשנות ה-20 המוקדמות מערכות היחסים הטובות ביותר היו בין אחים שהפרש הגילאים ביניהם היה גדול משנתיים.


ומה יש לבכורים להגיד?

אז אחרי שדי השתכנענו שכדאי לחכות לפחות שנה וחצי אבל לא יותר מחמש שנים עד הילד הבא, מגיעים האחים הבכורים וטורפים את הקלפים. מחקר שנערך בטקסס מצא שמתבגרים תופסים את מערכת היחסים בינם לבין הוריהם בצורה יותר שלילית כאשר הפרש הגילאים בינם לבין אחיהם הקטן הוא שנתיים-שלוש. ובחוסר עקביות מייאש עם כל מה שגילינו עד עכשיו, השליליות הזו נעלמת כאשר הפרש הגילאים קטן משנה או גדול מארבע- כנראה כי ילד מתחת לגיל שנה לא זוכר מה היה קודם וילד מעל גיל ארבע כבר יותר בשל לשינוי.


אז לשיקולכן [3]


הערות:

[1] הסבר מוצע לממצאים הוא מחסור בחומצה פולית שלא הספיק להתאזן מאז הלידה האחרונה.

[2] ההבדלים היו גדולים יותר בקרב משפחות עם הכנסה נמוכה ולא נמצאו מובהקים בקרב משפחות עם הכנסה גבוהה.

[3] ארגון הבריאות העולמי ממליץ לחכות לפחות שנתיים בין הלידה האחרונה להיריון הבא.





bottom of page