top of page

האם תינוקות נולדים עם חוש מוסרי?



ניווט בעולם החברתי דורש מאיתנו כל הזמן להעריך את האנשים שסביבנו: "הוא נראה לי בן אדם טוב", "מרגיש לי שאפשר לסמוך עליה", "הילד הזה זקוק לעזרה שלי". ואם תחשבו על זה רגע, מדובר במשימה לא טריוויאלית בכלל (רק תנו למחשב לנסות). מתי למדנו לעשות את זה? האם רכשנו את היכולת הזו אך ורק מצפייה באחרים? או שמא נולדנו עם אינסטינקט מוסרי בסיסי שעזר לנו לקפוץ למימיו הסוערים של העולם החברתי?


שאלה זו העסיקה דוקטורנטית מאוניברסיטת ייל אשר החליטה לעשות צעד אמיץ ולבחון האם לתינוקות יש חוש מוסרי. מוכנות לשמוע מה היה הרעיון הגאוני שלה? דמיינו את התרחיש הבא. תינוק בין חצי שנה יושב על ברכיה של אמו וצופה במופע בובות. בתחילת המופע, מופיע עיגול אדום עם עיניים גדולות בתחתית גבעה ומנסה לטפס אליה פעם אחר פעם, אך ללא הצלחה. לפתע, מופיע מלבן כחול בתחתית הגבעה ועוזר לעיגול האדום להגיע לפסגה. כדי לבדוק האם התינוקות הבחינו בהתנהגות החברית של המלבן הכחול, החוקרות נתנו לתינוק לצפות במופע בובות נוסף. גם במופע הזה העיגול האדום מנסה לטפס אל הגבעה ונכשל, אך הפעם מופיעה דמות אחרת בראש הפסגה- משולש צהוב אשר דוחף את העיגול המסכן מטה ומונע ממנו להגיע לפסגה (תציצו בסרטון ההדגמה).


והנה מגיע החלק המעניין. לאחר שהתינוקות צפו בשני מופעי הבובות הללו מספר פעמים, החוקרות ערכו מבחן פשוט. הן הניחו לפני התינוק שתי דמויות- הדמות שעזרה והדמות שהפריעה - ושאלו אותו "איזו בובה אתה רוצה?". באופן די מדהים, 14 מתוך 16 תינוקות (בני חצי שנה ועשרה חודשים) בחרו בדמות שעזרה לעיגול האדום להגיע לפסגה. ומה יקרה אם תופיע דמות שלא תפריע ולא תעזור לעיגול האדום? החוקרות בדקו גם את זה ומצאו כי תינוקות מעדיפים דמות עוזרת על פני דמות ניטרלית, וכן מעדיפים דמות ניטרלית על פני דמות מפריעה (שימו לב שמדובר ב-32 תינוקות אחרים).


במילים אחרות, עוד לפני שתינוקות יכולים לדבר הם מצליחים להעריך את האחר על בסיס התנהגותו כלפי אחרים, גם לחיוב וגם לשלילה. אך עם הסתייגות קלה- כל עוד ההתנהגות של האחר חיובית או שלילית באופן קונסיסטנטי, אחרת תינוקות מתבלבלים. ובכל זאת מרשים, לא?


וזה לא הכל. מספר חוקרים אימצו גם הם את הרעיון, אך בגרסאות משלהם. והממצאים? מרתקים! למשל, במחקר שנערך אצלנו בארץ נמצא כי תינוקות בני חמישה עד תשעה חודשים מעדיפים דמות שנפלה קורבן לדמות אחרת על פני דמות שזכתה ליחס חברי. מחקר אחר, הפעם מיפן, מצא שתינוקות בני עשרה חודשים מעדיפים קורבן גם על פני בריון וגם על פני דמות ניטרלית. ומעניין במיוחד- מחקר המשך של אותה קבוצת חוקרים יפנית מצא שתינוקות בני חצי שנה ועשרה חודשים מעדיפים דמויות שניסו למנוע מעשה בריונות על פני דמויות שצפו מן הצד ולא עשו דבר.


המחקר המקורי של החוקרות מייל אשר התפרסם ב-Nature בשנת 2007 פרץ את הדרך אל העולם המוסרי של תינוקות, אך לצד זאת נתקל בלא מעט ביקורת והרמות גבה (לחצו על הכפתור "למיטיבות לכת" בסוף העמוד לפרטים). מטא-אנליזה שפורסמה בשנת 2018 ניסתה לעשות סדר בבלגן וליצור תמונה קצת יותר ברורה על בסיס המחקרים שהצטברו בעשור שחלף. והמסקנה? שניים מתוך שלושה תינוקות ופעוטות בני 4-32 חודשים אכן מעדיפים דמות פרו-חברתית, כזו שעוזרת, הוגנת ומנחמת, על פני דמות אנטי-חברתית, כזו שמפריעה, אינה הוגנת ופוגעת באחר.


בקיצור, זה לא יהיה מרחיק לכת לטעון שתינוקות נולדים עם אינסטינקט מוסרי.



* הצורה והצבע של הדמויות השתנתה בין תינוק לתינוק כדי לוודא שתינוקות לא בוחרים בדמות בגלל מאפיינים אלו.

ייתכן שיעניין אותך גם...


קרדיט לתמונה: <a href='https://www.freepik.com/photos/young-family'>Young family photo created by bristekjegor - www.freepik.com</a>


bottom of page