top of page

נס התפתחות השפה





בקריאת מילים אלו אתן משתתפות באחד מפלאי עולם הטבע- השפה האנושית.


תקשורת דרך שפה היא גולת הכותרת של המין האנושי- כלבים לא יכולים לעשות את זה, אריות לא יכולים לעשות את זה, אפילו בני דודינו הקרובים ביותר, קופי האדם, לא יכולים לעשות את זה. ועדיין, בכל תינוק טמון הפוטנציאל ללמוד שפה. מצוידות בכוחן של מילים, כל אחת מאיתנו יכולה לדבר על העתיד ולהחיות את העבר. השפה מאפשרת לנו לנוע מנטלית בזמן ובמרחב, כמו שאף מין אחר לא מסוגל. באמצעות השפה האנושית, שינינו את פני כדור הארץ והטסנו חלליות אל מאדים. באמצעות מילים שנבחרות בקפידה, ילדה בת 3 יכולה לומר במפורש מה היא רוצה "את הכוס האדומה עם הציור על הג'ירפה, לא את הכוס הכחולה עם הפיל". שפה מאפשרת לנו לאמץ רעיון, לחלוק את הרגשות שלנו, לדבר על מה שקורה בעולם ולהבין אחת את השנייה.


בדיוק מפני ששפה נוגעת בכל נקודה ונקודה בחיינו, כל כך קשה לתפוס את היכולות המדהימות שנדרשות מאיתנו כדי להשתמש בה. כל אחת מאיתנו יכולה לדבר בטלפון במשך שעות, מבלי לתכנן מראש מה היא הולכת להגיד, או לנסח משפט ארוך כמו זה על ידי שרשור סט סופי של אבני בניין כמו שמות עצם או פעלים. היכולת הזו טבעית לנו כל כך שאנחנו נוטות לשכוח עד כמה היא פלאית


כיצד ילדים מצליחים ללמוד את כל זה? כיצד הם לומדים לשים את לשונם בדיוק במקום הנכון כדי לבטא את המילה "אבטיח"? כיצד הם רוכשים את אבני הבניין של השפה, כמו שמות העצם והפעלים, ומצליחים לבנות מהן משפטים? כיצד הם לומדים את ההבדל בין "חתול אכל עכבר" לבין "עכבר אכל חתול"? מבלי להשתתף באף שיעור לשון, ילדים בכל העולם מצליחים תוך 3-4 שנים לעשות את הבלתי יאמן – לרכוש שפה.


בכתבות תחת התגית "התפתחות שפה" תוכלו לקבל הצצה דרך משקפיים מדעיות על הנס שאנו זוכות לצפות בו מדי יום- נס התפתחות השפה.


כמה דברים מגניבים לפני שנצא לדרך (כבר אמרתי שיש לי קטע עם שפה?):


Commentaires


bottom of page