top of page

מה יותר כואב, לידה ראשונה או שנייה?



כאבי לידה הם חלק בלתי נפרד מהקיום האנושי. בשונה מחוויות כאב אחרות, כאבי לידה אינם מקושרים לפתולוגיה אלא לחוויית החיים הבסיסית והיסודית ביותר- הבאת חיים חדשים לעולם. אז איך יכול להיות שחווית כאב כל כך אוניברסלית נחווית כל כך אחרת אצל נשים שונות?


הפעם נתמקד בצד אחד בסיפור: האם זה משנה אם ילדתי או לא ילדתי בעבר?


בואו נגלה מה למדע יש לומר בנושא...

במספר מחקרים שנערכו במקומות שונים בעולם נשים שהגיעו ללדת בבית החולים התבקשו לדרג את עוצמת הכאב שלהן במהלך השלבים השונים של הלידה. ממצאי המחקרים חשפו דפוס מעניין ועקבי: בשלבים המוקדמים של הלידה (לפני פתיחה של 5 ס"מ) נשים שמעולם לא ילדו קודם לכן חוות כאב גדול יותר בהשוואה לנשים שילדו בעבר. אך ככל שהלידה מתקדמת ההבדלים בחוויית הכאב הולכים ומצטמצמים. לקראת סוף השלב הראשון ותחילת השלב השני, היוצרות מתהפכות. הפעם, נשים שילדו בעבר חוות כאב בעוצמה רבה יותר בהשוואה לנשים שלא ילדו קודם לכן.


ומה ההיגיון בזה?

הכאב בשלב הראשון של הלידה (שלב הפתיחה) מיוחס למתיחה של הרחם התחתון ולהתרחבות צוואר הרחם. אזורים אלו גמישים יותר אצל נשים שילדו בעבר וייתכן שבשל כך כואב להן פחות כשהם נמתחים ומתרחבים. אך עם התקדמות הלידה, הגמישות של אותן רקמות בדיוק עשויה להוביל דווקא לעלייה בכאב. למה בעצם? התברגות התינוק במורד האגן בלידה ראשונה היא לרוב איטית יותר ומאפשרת התרחבות הדרגתית של מבני האגן ואולי גם על הדרך מצליחה לגייס מנגנונים טבעיים של שיכוך כאב. בניגוד לכך, ההתברגות המהירה יותר של התינוק בתעלת הלידה אשר אופיינית לנשים שילדו בעבר עשויה ליצור כאב עוצמתי כתוצאה מהגירוי המהיר והפתאומי של קולטני כאב סביב הנרתיק, הפות והפריניאום.

ייתכן שיעניין אותך גם...





bottom of page