top of page

איך זה מרגיש להיות תינוק?



כל מי שהחזיק אי פעם תינוק שזה עתה נולד ודאי תהה לעצמו איך זה מרגיש להיות תינוק. באילו דרכים החוויה של תינוק דומה לחוויה של מבוגר או ילד ובאילו דרכים היא ייחודית? האם תינוקות שזה עתה נולדו בכלל חווים איזושהי חוויה מודעת? או שמודעות מופיעה רק שבועות ואפילו חודשים אחרי הלידה? מה שבטוח באיזושהי נקודה בזמן זה קורה- אדם שלא הייתה לו היכולת למודעות לפתע הופך מודע- השאלה הגדולה היא מתי.


יצור מוגדר מודע אם יש לו פרספקטיבה סובייקטיבית- איך זה מרגיש עבורו לראות פרצוף? איך זה מרגיש לשמוע מנגינה? לחוות כאב? אבל רגע, אם מודעות היא תופעה סובייקטיבית, איך אפשר בכלל למדוד אותה בקרב תינוקות? הרי תינוקות לא מדברים ולא יודעים לעקוב אחר הוראות. החדשות הטובות הן שבזכות טכנולוגיות מתקדמות אפשר להציץ להם לתוך המוח.


ואיך זה בדיוק עוזר? מחקרי מודעות שנערכו בקרב מבוגרים וילדים זיהו מספר סמנים (מרקרים) מוחיים המעידים על קיומה של מודעות (או היעדרה במקרה של מבוגרים עם פגיעות מוחיות). ברור שאף מרקר מוחי לא יכול לספק הוכחה ניצחת לקיומה של מודעות בקרב תינוקות, אבל אם כמה מרקרים מוחיים מתכנסים לאותו כיוון אולי יש סיבה להאמין שתינוקות כן מסוגלים לחוויה מודעת.


אז בואו נצלול אל מוחם של תינוקות

מספר מחקרי fMRI זיהו רשתות מוחיות בקרב ילודים ואפילו עוברים, רשתות אשר נמצאו בעבר בקורלציה עם היכולת למודעות. ממצאים אלו מצביעים על כך שהתשתית המוחית הנדרשת למודעות עומדת על כנה כבר בלידה או קצת אחר כך. ישנן גם עדויות לקיומו של קשב (attention) אצל תינוקות שזה עתה נולדו. למרות שמודעות וקשב הם לא בדיוק אותן תופעות יש ביניהם קשרים קרובים. מחקר אחד אף מצא כי קשב בתגובה לגירוי בקרב תינוקות מגייס את אותם אזורי מוח קדמיים כמו אצל מבוגרים, מה שמצביע על קיומו של קשר בין קשב למודעות כבר בגיל 3 חודשים.


מחקרי EEG מצאו כי כאשר משמיעים לתינוק רצף צלילים אשר חוזר על עצמו ולפתע מופר על ידי צליל אחר (למשל:בה-בה-בה-בה-גה-בה-בה-בה) מופיע סיגנל מוחי המקודד "הפתעה" ובמצבים מסוימים עשוי להצביע על מודעות (P300, למי שמכירה). ולסיום, מחקרים אחרים מספקים עדויות לכך שתינוקות בני 4-5 חודשים מסוגלים לעשות אינטגרציה של מידע המגיע מחושים שונים (למשל שמיעה וראיה) שלא יכולה להתרחש ללא מודעות (כמו אפקט מקגורק, הסבר בלחיצה על הכפתור "למיטיבות לכת" בסוף העמוד).

עושה רושם שאזורים במוח המעורבים בחוויות של מודעות מבשילים מוקדם משחשבנו. מה שמוביל לשאלה לא פחות חשובה- מה אופי החוויה המודעת של תינוק, בהנחה שהוא מודע? או במילים אחרות, איך זה מרגיש להיות תינוק?


מכיוון שמערכת השמיעה מתפתחת לפני מערכת הראיה, סביר שהחוויה השמיעתית של תינוק עשירה ומורכבת יותר מהחוויה הויזואלית. ואכן, תינוקות מראים רגישות התנהגותית לקול של אמא שלהם, לקול של גבר או אישה ואף למוזיקה. ניתן לשער גם שהחוויה הגופנית הפנימית של התינוק די דומיננטית, שכן הוא בילה זמן לא מבוטל ברחם עם חשיפה מעטה לגירויים חיצוניים. בנוסף, מחקרים מלמדים אותנו שלוקח לתינוקות זמן רב יותר לעבד מידע חושי. למשל, אם נראה לתינוק בן 5 חודשים תמונה אחר תמונה, ייקח לו פי 6 יותר זמן להפנות את הקשב מהתמונה הראשונה לתמונה השנייה בהשוואה למבוגר. ואולי הכי מעניין- תינוקות אשר בראשית חייהם מסוגלים להבחין בין מגוון צלילים ומראות, כמו עיצורים מכל שפה או פרצופים מכל גזע, מאבדים באופן חלקי את היכולת הזו כמה חודשים אחר כך (למשל, יצליחו לזהות עיצורים רק בשפה שלהם ופרצופים רק מהגזע אליו הם משתייכים).


יש לנו עוד דרך ארוכה עד שנבין לעומק את חווית המודעות של תינוקות, אבל הממצאים הקיימים בהחלט מלמדים אותנו שדברים מעניינים מתרחשים להם בתוך הראש.


כדי לא לפספס אף פוסט, כנסו לקבוצת הוואצאפ השקטה של מאמאדע!


ייתכן שיעניין אותך גם...




קרדיט לתמונה: <a href="https://www.freepik.com/free-photo/couple-with-children-having-quarrel_1631058.htm#page=2&query=parents%20fight%20with%20each%20other&position=34&from_view=search&track=ais">Image by bearfotos</a> on Freepik


bottom of page