top of page

באיזו תנוחה עדיף ללדת?



בדיוק בתזמון הגרוע ביותר המים שלה יורדים. היא מובהלת במהירות שיא אל בית החולים, כאילו לידה היא עניין של דקות. בסצנה הבאה היא בחדר הלידה צורחת "אני רוצה אפידורל", אך כבר מאוחר מדי. ותוך רגע או שניים היא מופיעה על המסך שכובה על הגב, בן הזוג תופס רגל אחת, אחות תופסת רגל שנייה וכולם מסביב מעודדים "תלחצי, תלחצי, תלחצי" עד שקול בכי קטן של תינוק ממלא את חדר הלידה.


נשמע מוכר? זו סצנת הלידה הנפוצה בסרטים שכולנו גדלנו עליהם המתארת את המודל "המודרני" לשלב הלחיצות בלידה, המודל שנחקק בתודעה הציבורית. ולא רק בתודעה הציבורית, אלא גם בחדרי הלידה. מחקרים מלמדים אותנו שרוב הנשים שיולדות בבית החולים שוכבות על גבן בשלב השני של הלידה, השלב שמתחיל כאשר צוואר הרחם נמצא בפתיחה מלאה ונגמר עם יציאת התינוק.


אך האם שכיבה על הגב היא באמת התנוחה האידיאלית ללחוץ את התינוק החוצה?


ביומכניקה של האגן

כאשר יולדת שוכבת על הגב משקל גופה מונח על הסקרום (העצם הגדולה והשטוחה בבסיס עמוד השדרה) ועל עצם הזנב, מה שמגביל את יכולת התזוזה שלהם. סימולציה ממוחשבת מצאה שכאשר הסקרום ועצם הזנב חופשיים לזוז, יש להם חופש תנועה של כ-16 מעלות, לעומת 4 מעלות כאשר התנועה שלהם מוגבלת, מה שעשוי לפנות יותר מקום לראש של התינוק להתברג דרך האגן. ואם סימולציה ממוחשבת לא מרשימה אתכן במיוחד, אז גם מחקר MRI של נשים בשר ודם ובהיריון מצא שפתח האגן וחלקו האמצעי רחבים יותר בתנוחות זקופות (כמו כריעה, עמידה על הברכיים וכו') בהשוואה לתנוחות שכיבה.


כל זה טוב ויפה בתיאוריה, אבל מה קורה בלידה עצמה?


בשנת 2017 התפרסמה סקירה מחקרית מקיפה מבית קוקריין (להזכירכן, המקור המהימן והמקיף ביותר לרפואה מבוססת-מחקר) שבדקה מה היתרונות והסיכונים הפוטנציאליים של תנוחות לידה שונות בלידה ללא אפידורל. הסקירה כללה כ-30 מחקרים (9015 יולדות סך הכל) ממספר מדינות מרחבי העולם, כאשר בכל מחקר כזה נשים שהגיעו ללדת בבית חולים הוקצו בהטלת מטבע לאחת משתי קבוצות. בקבוצה הראשונה נשים קיבלו הנחייה ללדת בתנוחה זקופה (כריעה, עמידת שש, עמידה על הברכיים, ישיבה על כיסא לידה או שרפרף) במהלך השלב השני של הלידה, ואילו נשים בקבוצה השנייה קיבלו הנחייה ללדת בתנוחות שכיבה (שכיבה מלאה על הגב, שכיבה עם גב מורם, שכיבה עם רגליים מורמות כמו בכיסא הגניקולוג או שכיבה על הצד).


ניתוח הנתונים חשף כי נשים שילדו בתנוחה זקופה בשלב הלחיצות היו בסיכון נמוך ב-25% ללידה מכשירנית (ואקום או מלקחיים), זמן הלחיצות שלהן היה קצר יותר ב-6 דקות בממוצע בהשוואה לנשים שילדו בשכיבה (אם כי האפקט היה חלש והייתה שונות רבה בין מחקרים) וגם כאב להן פחות. לא נמצאו הבדלים בשכיחות הניתוחים הקיסריים כתלות בתנוחה בשלב השני של הלידה. נשים שילדו בתנוחות זקופות אמנם היו בסיכון גבוה יותר לקרעים בדרגה שנייה, אך הסיכון לחתך החיץ - חתך יזום של הפרינאום שנועד להגדיל את פתח היציאה של התינוק - היה נמוך יותר. בנוסף, ממצאי הסקירה העלו כי נשים שילדו בתנוחה זקופה נטו לאבד יותר דם בלידה (אך ייתכן שההבדל נעוץ בדרכי המדידה). ומה עם התינוק? ובכן, תינוקות שנולדו כאשר אמם הייתה בתנוחה זקופה הראו פחות בעיות דופק, אם כי לא נמצא הבדל במספר האשפוזים של התינוקות בפגייה.


ואם אני יולדת עם אפידורל?

סקירת קוקריין משנת 2018 שבדקה את יעילותן של תנוחות לידה שונות בקרב נשים שילדו עם אפידורל העלתה תמונה הרבה פחות ברורה. גם במקרה הזה בכל המחקרים שנכללו בסקירה (8 מחקרים, 4464 יולדות) הטלת מטבע קבעה האם הנשים ילדו בתנוחה זקופה או בשכיבה (על הצד או על הגב). ניתוח הנתונים העלה רק הבדלים קטנים אם בכלל בין התנוחות בכל הנוגע לשכיחות של לידה מכשירנית או קיסרית. מה שכן רוב המחקרים היו באיכות מאוד נמוכה.


כאשר החוקרים התמקדו אך ורק במחקרים באיכות גבוהה (3 בסך הכל) נמצא חיסרון מובהק לתנוחות זקופות- סיכון גבוה יותר ב-10% ללידה מכשירנית או קיסרית. עם זאת לא נמצאו הבדלים במספר הנשים שהיו זקוקות לתפרים או סבלו מדימום מוגבר לאחר הלידה. ואם תשאלו את האמהות, הן היו קצת יותר מרוצות מכך שילדו בשכיבה. והתינוקות? בדם הטבורי של תינוקות שנולדו בתנוחת שכיבה נמצאה רמת חומציות גבוהה יותר, אך לא נמצא כל נזק אחר לתינוק.


אם נסכם, תנוחות זקופות בשלב הלחיצות בלידה ללא אפידורל טומנות בחובן מספר יתרונות פוטנציאליים עבור היולדת, כמו סיכון נמוך יותר ללידה מכשירנית וזמן לחיצות קצר יותר. במקרה של לידה עם אפידורל הממצאים אינם חד-משמעיים, ואם כבר הם מצביעים על יתרונות בשכיבה על הצד על פני תנוחות זקופות.


אבל אולי דברים היו נראים אחרת לגמרי אם יולדות היו חופשיות לבחור את תנוחות הלידה בעצמן.


ייתכן שיעניין אתכן גם:


קרדיט לתמונה: <a href="https://www.freepik.com/free-photo/doctor-examining-pregnant-woman-during-delivery_8237179.htm#query=giving%20birth&position=1&from_view=search&track=sph">Image by wavebreakmedia_micro</a> on Freepik


bottom of page