top of page

לינה משותפת: יתרון אבולוציוני או סכנת חיים?



"נו העברת אותו כבר לחדר נפרד?"


"תאמיני לי, את תישני הרבה יותר טוב אם תישנו יחד, פשוט תניקי בשכיבה"


"מה היא עדיין ישנה איתכם במיטה? לא הגיע הזמן שתלמד להיות יותר עצמאית?"


"את חייבת לקרוא את עיקרון הרצף! לינה משותפת זה הדבר הכי טבעי שיש!"


ה-צ-י-ל-ו!


ים העצות הסותרות, שקרוב לוודאי לא פסח על אף אחת מאיתנו, לא מגיע משום מקום. למעשה, הוא משקף ויכוח מדעי עמוק על טיבה של הלינה המשותפת, שהחל כבר לפני יותר מ-30 שנה. לפני שננסה לברר בעצמנו מה הסיפור, בואו נעשה רגע סדר- מהי בכלל לינה משותפת? ההגדרה הרשמית היא תינוק אשר חולק את משטח השינה יחד עם אמו או אביו, כך שהם נמצאים במגע גופני לפחות חלק מהלילה.


אז על מה כל הוויכוח, בעצם?

הסיפור החל לקראת סוף המאה ה-20, במהלך תקופה שבה הושקעו מאמצים אדירים בניסיון להבין מדוע תינוקות מתים ללא כל סיבה נראית לעין, תופעה אשר קיבלה את השם "תסמונת המוות בעריסה". באותם ימים, חוקרים אנתרופולוגיים הבחינו בפער הגדול בין סידורי השינה בעולם המערבי לבין צרכיו הביולוגיים וההתנהגותיים של התינוק. תובנה זו הובילה אותם לחשוב שאולי ההסבר לתסמונת המוות בעריסה טמון במנהג המערבי יוצא הדופן בהיסטוריה של המין האנושי להפריד בין אמהות ותינוקות במהלך הלילה.


ומה ההיגיון בזה?

במהלך החודשים הראשונים לחייהם, מערכת בקרת הנשימה של תינוקות עוברת שינויים דרמטיים מה שהופך אותם פגיעים להפסקות נשימה פתאומיות. השערת החוקרים הייתה שדווקא הלינה המשותפת היא זו שמגנה על התינוקות הקטנטנים מהפסקות הנשימה המפחידות הללו, הרי תינוקות שישנים קרוב קרוב לאמא נוטים להתעורר בקלות כשהיא זזה במיטתה או נושמת בכבדות. ואולי, זה גם מה שעשוי להעיר אותם במצבים נשימתיים מסוכנים. כדי לבדוק זאת, החוקרים אספו מדדים פיזיולוגיים של אמהות ותינוקות במהלך הלילה. ומה הם גילו? תינוקות אשר ישנו צמוד לאמא הראו שלבי שינה קלים יותר ויקיצותיהם היו מסונכרנות יותר עם אלו של אמם, בהשוואה לתינוקות שישנו בחדר נפרד, מה שמחזק את הטענה שלינה משותפת מספקת הגנה מפני תסמונת המוות העריסה.


והנה העלילה מתחילה להסתבך

בדיוק כאשר החוקרים האנתרופולוגיים החלו להשתכנע ביתרונותיה האבולוציוניים של הלינה המשותפת, החלו להתווסף עוד ועוד ממצאים אפידמיולוגיים שהראו כי תינוקות אשר ישנים בלילה יחד עם הוריהם נמצאים בסיכון גבוה יותר לתסמונת המוות בעריסה. הממצאים האלו העמידו בסימן שאלה את בטיחותה של הלינה המשותפת ואף הובילו חלק מארגוני הבריאות בעולם להמליץ להורים שלא לישון עם התינוקות שלהם.


יתרון אבולוציוני או סכנת חיים?

לפני שאתן מתייאשות מהמדע, הנה כמה דברים לחשוב עליהם. במבט מקרוב, נמצאו הבדלים עצומים באופן שבו מחקרים שונים הגדירו "לינה משותפת"- החל משינה על הספה, שינה עם אחים או בעלי חיים, באופן קבוע או רק מדי פעם, שינה למשך כל הלילה או רק בחלקו- מה שהפך את ההשוואה בין המחקרים השונים לבלתי אפשרית. בנוסף, אט אט החלו לצוץ עדויות שהראו כי תינוקות שישנים ליד הורים שעישנו, שתו אלכוהול או נרדמו על הספה נמצאים בסיכון גבוה יותר לתסמונת המוות בעריסה. ואכן, מחקרים מאוחרים יותר מצאו שבהיעדר שלוש הסכנות הללו הסיכון לתסמונת המוות בעריסה בלינה משותפת פוחת משמעותית. בקיצור, נראה שהקשר בין לינה משותפת לתסמונת המוות בעריסה הרבה יותר סבוך משנדמה לנו וככל שאנחנו צוללות עמוק יותר לפרטים, נראה שהתשובה לשאלה אם לינה משותפת היא דבר טוב או רע מסתכמת ב: זה תלוי.


אם לינה משותפת מעניינת אתכן במיוחד, מזמינה אתכן ללחוץ על הכפתור "למיטיבות לכת" בתחתית העמוד.




bottom of page