top of page

מי המציא את גן השעשועים?


גן שעשועים בטקסט, מתישהו בין השנים 1900 ל-1910


אחר צהרים נעים בגן השעשועים השכונתי. חבורת ילדים משחקת מחבואים. ילדה בת 7 צועקת בהתרגשות ממעלה סולם החבלים "אבא, תראה אותי!". פרץ צחוק מידבק של תינוק מתוק שמתנדנד לראשונה בנדנדה. ושני ילדים רבים על הדלי בארגז החול. סצנה כל כך מוכרת וכל כך יומיומית- איך אפשר בכלל לדמיין ילדות בלי גן שעשועים? ובכן, אפשר. ואפילו לא צריך ללכת כל כך רחוק.


גן השעשועים הראשון: למען התפתחות הילד

זוכרת את פרידריך פרובל, הבחור הגרמני שהקים את גן הילדים הראשון בעולם אי אז בשנת 1837 (תזכורת כאן: "המצאתו של גן הילדים")? אחת מתובנותיו העמוקות של פרובל, אשר בהחלט הקדימה את זמנה, הייתה שלמידה ומשחק הולכים יד ביד, במיוחד כאשר מדובר בילדים צעירים. פרובל פעל ליצירת מרחב שיתמוך באותה למידה מבוססת-משחק. וכך, למעשה, נולד גן השעשועים הראשון*.


שוו בנפשכן מרחב פתוח, עם ארגזי חול, ערוגות פרחים ומגוון חומרים כמו מקלות או כדורים שנועדו לעודד משחק חופשי ויצירתי כיד הדמיון. אך זה לא החזיק מעמד זמן רב. עם עלייתה של הממשלה הפרוסית לשלטון בשנת 1851 גם גני הילדים וגם גני השעשועים הוחרמו לאלתר. רק שנים אחר כך, בסוף שנות ה-80 של המאה ה-19 גני השעשועים בגרמניה החלו לעשות קאמבק תחת המיתוג החדש "גני חול" (כשמם כן הם).


מסוכן שם בחוץ

בינתיים מעבר לים, באנגליה של 1859, הקהילה הוויקטוריאנית במנצ'סטר הביעה דאגה רבה לילדים המתרוצצים ברחובות שהפכו יותר ויותר המוניים, רועשים וסואנים. נפלאותיה של המהפכה התעשייתית. עיריית מנצ'סטר החליטה לעשות מעשה והקימה גן שעשועים ציבורי במטרה להגן על הילדים מהעיר שבחוץ, אך למרבה האכזבה הרעיון לא תפס וגן השעשועים נותר עומד בשיממונו.


האמריקאים התמהמהו קצת מאחור, אך הסכנות שארבו לילדים ברחוב (גם) בעקבות המהפכה התעשייתית לא הותירו להם ברירה. בסופו של דבר, בשנת 1886 הוקם בבוסטון גן השעשועים הראשון בארה"ב, בהשראתם של גני החול מגרמניה. גני השעשועים החלו להתפשט אט אט ברחבי ארה"ב מגוון גרסאות - גם בשטחים ציבוריים וגם בבתי ספר - אך עדיין, יש שראו בהם בזבוז כספי ציבור.


דחיפה מכיוון לא צפוי

דברים החלו לתפוס תאוצה כאשר מכוניות (או יותר נכון, אוטומובילים) הפכו להיות חלק מהנוף העירוני. בשנת 1901 הגיעו הדיווחים החדשותיים הראשונים על ילדים שנהרגו ברחובות בעקבות תאונות דרכים, מה שהפך את הצורך במרחב מוגן עבור הילדים לבוער מתמיד. וכאילו בתזמון מושלם, תיאוריות חינוכיות בנות התקופה החלו לבחון מחדש את רעיונותיו של פרובל וכמוהו הדגישו את חשיבות המשחק. שני הכוחות האלו - החשש מתאונות והתיאוריות החינוכיות – חברו זה לזה ודחפו אפילו יותר להקמתם של גני שעשועים רבים בארה"ב, כאשר השיא היה הקמתו של ארגון גני השעשועים של אמריקה בשנת 1906.


גני שעשועים מתפשטים לכל עבר

עם הקמת הארגון, גני השעשועים החלו להתפשט בארה"ב כמו פטריות אחרי הגשם. אך הדמיון בין גני השעשועים של אז לבין גני השעשועים של היום היה קלוש בהחלט. בראשית המאה ה-20, ילדים לא הורשו להתרוצץ בגני השעשועים כאוות נפשם, אלא נדרשו להישמע להוראותיהם של משגיחים מיומנים אשר היו אמונים על העברת הפעילויות. ובטיחות המתקנים הייתה מהם והלאה. ממש סכנת נפשות.


תור הזהב של גני השעשועים

לא לקח הרבה זמן עד שהיצרנים זיהו את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בגני השעשועים. בשני העשורים הראשונים של המאה ה-20, גני השעשועים ראו אינספור חידושים- סולמות, מגלשות, נדנדות ואזורי טיפוס גבוהים (עדיין מאוד מסוכנים ביחס לסטנדרטים של היום). אך המשבר הכלכלי הגדול ומלחמת העולם השנייה שמו קץ לפרץ היצירתיות והותירו את גני השעשועים שוממים ומוזנחים (חלקם אף פורקו כדי לנצל את המתכות למאמץ המלחמתי).


אחרי המלחמות: גני השעשועים יוצאים אל החופשי

בתקופה שאחרי מלחמות העולם, האווירה הפורמלית של גני השעשועים החלה לדעוך. עתה, גני השעשועים נתפסו כמרחבים שבהם ילדים יכולים לשחק בחופשיות ולהוציא אנרגיות. שינוי התפיסה דרש גם שינוי משמעותי ברמת הבטיחות של גני השעשועים. ואכן, עם השנים, מתקני המתכת עם הקצוות החדים החלו אט אט לפנות את מקומם למתקנים מפלסטיק או עץ עם גימורים מעגליים יותר ואפילו רצפת הבטון הקשה התחלפה במשטחי אספלט רכים.


גני שעשועים (שוב) למען התפתחות הילד!

בעשורים שעברו אחרי מלחמת העולם השנייה גני השעשועים עברו אינספור גלגולים. עוד בתקופת המלחמה בדנמרק הרחוקה נרקם לו סוג חדש ומהפכני של גן שעשועים- חצר גרוטאות (כשמה כן היא). בניגוד לאירופאים, האמריקאים לא מאוד התלהבו מהמראה המבולגן וחששו מרמת הבטיחות. ועל אף מיתוגה מחדש של חצר הגרוטאות כ"גן הרפתקאות", הרעיון לא תפס. בשנות ה-50, גני שעשועים דמיוניים הפכו להיות הטרנד החדש- ספינות פיראטים, ג'ונגלים, מבוכים, טילים ועוד. ומאז שנות ה-80, נוספו כל כך הרבה שינויים, עיצובים ורעיונות, שבאמת קשה לעקוב. בימינו אנו, גני שעשועים הפכו לכלי מרכזי במאבק בהשמנת היתר וכדרך לעודד ילדים לצאת מהבית, לחקור, ליצור, לגלות ולדמיין במקום להישאר תקועים כל היום מול המסך.


פרובל בטח היה מרוצה


הערה: לא הצלחתי שום תיעוד רשמי על ההיסטוריה של גני השעשועים בישראל, כך שאין לנו אלא להסתפק הסיפורים מאירופה ואמריקה.


* גני שעשועים מוגדרים כמרחבים חיצוניים עם חומרים טבעיים או בנויים ומתקנים שנבחרו, נוצרו או עוצבו עבור משחק של ילדים.


ייתכן שיעניין אותך גם...



bottom of page