top of page

להניק או לא להניק? גרסת המעשנות



בפינה ”מפריכות“ עלתה השאלה כיצד ייתכן שאיגוד הרופאים בישראל ממליץ על הנקה גם לאמהות מעשנות.


הנה התשובה שלי:


נתחיל מפוליטיקה

בשאלה של עישון והנקה מעורבים אינטרסים כלכליים משמעותיים והעומדים בראשם הם תעשיית הסיגריות ותעשיית התמ"ל. האינטרס של תעשיית הסיגריות שאנשים ימשיכו לעשן והאינטרס של תעשיית התמ"ל שתינוקות לא יינקו חוברים יחד ויוצרים את המסר המטעה שהנקה ועישון לא הולכים יחד. כאילו תמ"ל הוא חלב "נקי" יותר מחלב של אמא מעשנת.


ואם נניח את הפוליטיקה בצד, הנה המסר שנתמך בעדויות מחקריות:

ממש לא מומלץ (בלשון המעטה) לעשן ולהניק, אבל אם את לא מצליחה להפסיק לעשן עדיף שתניקי.

אני לא הולכת להיכנס לסיבות שבגללן לא מומלץ לעשן ולהניק, אלא להתמקד בפוטנציאל ההגנה של הנקה על ילדים להורים מעשנים:

  • תפקוד בלוטת התריס: עשן הסיגריות מכיל חומר בשם thiocyanate אשר פוגע בספיגה של יוד שהינו חומר תזונתי חיוני. מחסור ביוד עלול לגרום לפגיעה בתפקוד בלוטת התריס (בלוטת התריס מייצרת הורמונים אשר הכרחיים לתפקוד התקין של כל תא ותא בגוף) וגם נמצא קשור לירידה ברמות ה-IQ. חלב אם הוא אחד המקורות הבודדים ליוד אורגני (על אף שרמתו פוחתת אצל מעשנות) ולהורמונים אשר חיוניים לתפקודה של בלוטת התריס בינקות. אמנם אין מחקרים שבדקו באופן ישיר את הקשר בין הנקה, תפקוד בלוטת התריס ועישון של ההורים, אבל אפשר לעשות כאן הסקה עקיפה: אם עישון פוגע בתפקוד בלוטת התריס כתוצאה ממחסור ביוד, וחלב אם מספק מקור חשוב ליוד, ייתכן מאוד שהנקה מצמצמת את ההשפעה המזיקה של העישון על תפקוד בלוטת התריס. (ואם כבר אנחנו פה משרד הבריאות ממליץ להחליף מלח רגיל במלח מיודד כדרך היעילה ביותר למניעת מחסור ביוד).

  • נזקי עישון בריאותיים נוספים: ישנן עדויות נוספות אודות פוטנציאל ההגנה של הנקה מפני נזקי עישון בריאותיים כגון היצרות העורקים שמובילים דם אל הלב, מחלות קרדיוסקולריות אשר מופיעות בבגרות ומחלות של מערכת הנשימה (כל המחקרים האלו מתוארים בסקירה הזו). למשל מחקר שנערך באוסטרליה וכלל 1218 תינוקות מצא ששכיחות בעיות הנשימה אצל תינוקות בשנה הראשונה לחיים הייתה גדולה פי 2 אצל תינוקות להורים מעשנים. מבין התינוקות להורים מעשנים, שכיחות בעיות הנשימה הייתה גדולה פי 7 אצל תינוקות שניזונו מתמ"ל מיום היוולדם בהשוואה לתינוקות שינקו.

  • יכולת קוגניטיבית: במחקר הולנדי נמצא קשר בין עישון ההורים לבין הצלחה פחותה בבית הספר רק אצל ילדים שלא ינקו (המחקר כלל 570 משתתפים שנבחנו בגיל 9). חשוב לזכור שמדובר בקשר מתאמי: ייתכן למשל שהסיבה להבדלים היא שהאמהות שהניקו חכמות יותר, או שהאמהות שלא הניקו ילדו בטרם עת. אך הסבר סביר נוסף הוא שהנקה מגינה על נזקי העישון גם בהיבט הקוגניטיבי.

שורה תחתונה: למרות שעישון פוגע ביתרונותיו הבריאותיים של חלב האם, העדויות הקיימות מצביעות על כך שהיתרונות של הנקה עולים על הסיכון של חשיפה לסיגריות דרך הנקה (נוסף על עישון פסיבי). אלו הסיבות לכך שארגוני בריאות בעולם וגם משרד הבריאות בארץ מעודדים הנקה גם בקרב נשים מעשנות. חשוב לזכור שקיימת אפשרות שהנזק של עישון בהנקה חמור יותר ממה שאנחנו יודעים כיום, רק שעדיין לא גילינו זאת.



ייתכן שיעניין אותך גם:

Comments


bottom of page