top of page

מה קורה כשאנחנו מניקות עם טלפון ביד?



אם תתבקשו להיפרד מהטלפון לכמה דקות, איך הגוף יגיב לפרידה? מי מושך יותר את הקשב האימהי בהנקה - התינוק או הטלפון? ואיך זה קשור לטמפרמנט של התינוק? השאלות האלו העסיקו אותי מאוד כאימא עד שבשנת 2018 החלטתי להביא אותן אל המעבדה.

איך בכלל עושים את זה?

אז ככה, עיצבנו את חדר הניסויים כחדר הנקה והזמנו אימהות מניקות לתינוקות בני 3-6 חודשים. בחדר ההנקה "המעבדתי" האימהות הניקו ובילו באינטראקציה פנים-אל-פנים עם התינוק בשלושה מצבים שונים של הטלפון: שימוש בטלפון (התכתבות בוואטסאפ), טלפון במצב צליל ובתיק (הונחו שלא להשיב להודעות), וטלפון במצב שקט בתיק. בזמן הזה ניטרנו את פעילות הלב, הנשימה והמוליכות החשמלית בעור (תכף נסביר מה המדד הזה מייצג) באמצעות אלקטרודות שחוברו אל האימהות באזור בית החזה והגב. בנוסף, כדי לבדוק לאן פונה המבט האימהי בזמן ההנקה, האימהות הרכיבו משקפיים ניידים מיוחדים שעקבו אחר תנועות העיניים והסביבה החיצונית. וכמובן, איך לא, שאלונים – אימהות התבקשו לדווח על מזג (טמפרמנט) התינוק ועל מידת ההתמכרות שלהן לטלפון (המושג אינו רשמי ונמצא עדיין תחת מחקר).


אז מה גילינו? נתחיל מהמבט האימהי. בעת השימוש בטלפון, אימהות הביטו יותר בטלפון מאשר בתינוק בזמן ההנקה בהשוואה לזמנים שבהם היו באינטראקציה פנים-אל-פנים עם התינוק. בנוסף, מצאנו קשר מעניין במיוחד- אימהות שדיווחו על מזג שלילי של התינוק הביטו זמן ממושך יותר בטלפון בזמן ההנקה (שימו לב, מדובר במתאם ולא בקשר סיבתי).


ומה קרה לאימא בגוף? בעת הנקה בלי הטלפון (שקט ובתיק), מדד המוליכות החשמלית בעור היה גבוה מזה שנצפה בעת הנקה ושימוש בטלפון. מה זה אומר בעצם? ובכן, מדד מוליכות החשמלית בעור הוא מדד שמתקבל מבלוטות הזעה בעור ומשקף תגובה למצבים רגשיים, כגון סטרס. למעשה, התגובה הפיזיולוגית של האימהות שהניקו תוך כדי שימוש בטלפון שיקפה רוגע והנאה, בעוד שבזמנים שבהן הן הניקו בלי הטלפון נמצא סטרס פיזיולוגי. דבר מעניין נוסף שמצאנו הוא שככל שהרמות בסולם ההתמכרות לטלפון של האימהות היו גבוהות יותר, כך המדדים של המוליכות החשמלית בעור בזמן הנקה היו נמוכים יותר, מה שמשקף הנאה ורוגע. ממצאים פיזיולוגיים מהמחקר הנוכחי תומכים בממצאים מתחום ההתמכרויות.

אם נסכם, מהצד של האימהות נראה שהשימוש בטלפון מאפשר מידה מסוימת של רוגע בעת ההנקה אך מהצד של התינוק הקשב האימהי פוחת. עם זאת, כפי שראינו, הימנעות משימוש בטלפון עשויה לעורר סטרס אימהי.


אז לאן ממשיכים מכאן? שאלה טובה! בימים אלו אני חוקרת את המאפיינים המוחיים והפיזיולוגיים של אימהות מניקות במסגרת תכנית התערבות לניהול השימוש בטלפון. רוצה להצטרף אלי? התמורה משולשת! תרומה למחקר, תמורה כספית והדרכה מותאמת אישית לניהול השימוש בטלפון. כל הפרטים כאן בקישור.


קישור למחקר המלא: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34624025/



ייתכן שיעניין אותך גם...




bottom of page