top of page

הפרעת קשב וריכוז: מסע לנבכי האבחנה

פרק שני בסדרה הפרעת קשב וריכוז: בונות יסודות


הצצה לקליניקה (סיפור אמיתי):

הם נכנסו אליי יד ביד לחדר הטיפול, מסתכלים אחד אל השני ומחייכים חיוך עייף.

זוג אבות, שעבר הרבה תלאות כדי להביא את ילד הנס והפלא שלהם.

הם הגיעו אליי אחרי מסע ארוך של חיפוש ותהיות מה מקשה על הילד שלהם- לא עובר יום בלי שיחת טלפון נוזפת מהגננת ובלי שהילד האהוב שלהם יחזור עם חבלה חמורה מהגן. לא עובר יום בלי שהם יצנחו מותשים ממאמץ לשרוד את המאבק הבלתי פוסק מול ילד האהבה שלהם.

"מה שלומכם?" שאלתי, "איך היה מפגש סיכום האבחון אצל הנוירולוג?"

"זהו, הוא קיבל את האבחנה", אמר אחד מהם.

"ואיך אתם מרגישים?" שאלתי.

"מצד אחד, זו הקלה אדירה. כל כך הרבה עבר עלינו בחמש השנים האחרונות, מאז שהוא נולד. אחרי כל הסבל והתסכול, סוף סוף יש לזה שם ואנחנו מבינים שההתנהגות שלו לא נובעת מפראות, טיפשות או עצלנות. מצד שני, זה כואב ואנחנו משקשקים מפחד וממחשבות מטרידות לגבי העתיד שלנו ושלו. זהו, נגזר עלינו לחיות חיים מופרעים? מה עוד מצפה לנו בהמשך הדרך?", שאל השני.


הפרעת קשב וריכוז, מה זה אומר בדיוק?

כל אחת מאיתנו מרגישה מדי פעם שקשה לה לשבת בריכוז ולהשלים מטלה חשובה בעבודה, לשים לב לפרטים או לשלוט בדחף לסנן (לעיתים נדירות ביותר, ברור) איזו קללה לנהג מרגיז שעקף אותנו בכביש. אצל אנשים עם הפרעת קשב וריכוז, הקושי הזה הוא לא אורח שמגיע לביקור מדי פעם, אלא תושב קבע שנמצא כאן כדי להישאר. הפרעת קשב וריכוז משפיעה על כל תחומי התפקוד היומיומי- החל מטיפול עצמי ותפעול משק הבית ועד ללימודים, קשרים חברתיים ועבודה. עבור אנשים עם הפרעת קשב וריכוז, המאבק בגנבי הקשב- ווטסאפ/ פייסבוק/ אינסטגרם קשה עוד יותר, מטלות גדולות נדחות עד הרגע האחרון ומבוצעות רק תחת לחץ והתסכול בניסיון להיות חלק בשיחה בסביבה סואנת- הוא רב.


הפרעת קשב וריכוז היא בעצם שונות מוחית, מבנה ותפקוד המוח שונים, נראים אחרת מאלו של אנשים ללא ההפרעה. הפרעת קשב וריכוז מופיעה במהלך הילדות או ההתבגרות והיא מתאפיינת בקושי למקד את הקשב, באימפולסיביות ובהיפראקטיביות. לא כל הקשיים הללו בהכרח מגיעים יחד, ובעבר אף התייחסו לכך באבחנות שונות שבטח שמעתן עליהן: ADD לעומת ADHD. כיום, כל הקשיים הללו נכנסים תחת אותה האבחנה: הפרעת קשב וריכוז (ADHD), אך עדיין מבחינים בין דפוסי קושי שונים, מהם נובעים שלושה טיפוסים: הלא קשוב אשר נוטה לחולמנות ומוסח בקלות, ההיפראקטיבי והאימפולסיבי אשר נוטה לקושי בדחיית סיפוקים ולתנודות רגשיות והמעורב שיש בו גם מזה וגם מזה.


הפרעת קשב וריכוז, באג במחשב?

אפשר לחשוב על המוח שלנו כעל סוג של מחשב. ללא ספק, מחשב מאוד מאוד מתוחכם. אחת הפונקציות הכי מורכבות במחשב הזה היא התפקודים הניהוליים. וכשמם כן הם, מדובר בתפקודים אשר מאפשרים לאדם להיות "המנהל" של עצמו- להיות בשליטה ולווסת את עצמו, לשמור על עצמו מאוזן מבלי לקרוס. יכולות אלו משמשות לצורך רצף הפעולות: בחירת פעילות, תכנון, ארגון וביצוע. התפקודים הניהוליים הם הנפגעים המרכזיים כתוצאה מקיומה של הפרעת הקשב והריכוז.


ומה עם הרגש?

הפרעת קשב וריכוז לא פוסחת גם העולם הרגשי. אחד הקשיים הכרוכים בהפרעת קשב וריכוז הוא הקושי בוויסות הרגשי, כלומר היכולת לכוון ולאזן רגשות ותגובות רגשיות. מעבר לכך, כ-70% מהמאובחנים עם הפרעת קשב וריכוז מתמודדים גם עם אבחנות פסיכיאטריות נוספות. ונוסף על כל אלו, אנשים עם הפרעת קשב וריכוז מתמודדים באופן יומיומי עם הפער הגדול הנוצר בין יכולות החשיבה, היצירתיות והדמיון שלהם לבין מימושן בפועל, קשיי התפקוד ווביקורת הסביבה.


אוקיי, עכשיו ברור יותר מהי הפרעת קשב וריכוז, השלב הבא יהיה לבדוק את המידע החדש שרכשנו ולהוסיף אליו עוד ידע מבוסס מחקר אל מול מיתוסים נפוצים שחלקנו ממש מאמינות בהם. הסדרה הזו היא הזדמנות מעולה לבדוק מה נכון ומה לא. כל זאת ועוד בפרק הבא, יש למה לצפות.


ממליצה לכן ללכת למקורות ולהרחבות, שמתי שם עולם שלם של ידע שלא רציתי להעמיס על הכתבה.

באופן סצפיפי, אני רוצה לכוון אתכן לקריטריונים של הפרעת קשב וריכוז כפי שמופיעים בספר האבחנות הפסיכיאטרי (DSM5) ולמחקרים אודות שינויים במבנה ותפקוד המוח.



קרדיט לתמונה: <a href='https://www.freepik.com/photos/girl'>Girl photo created by master1305 - www.freepik.com</a>

bottom of page