top of page

כל המשפחות לא ישנות, כל משפחה בדרכה שלה



"היא עדיין קמה לך בלילה? אה, באמת? מתי היא הולכת לישון? את עוד מניקה, נכון? טוב תקשיבי לי, תני לה בקבוק מטרנה לפני השינה, היא תישן לך כמו תינוקת, אני מבטיחה לך. את עוד תודי לי."


אמרה הדודה. והסבתא. והשכנה ממול. והאישה ברכבת. והחברה מהתואר.


ולא, הן לא לבד. מחקרים אשר בחנו את תפיסותיהם של אנשים מערביים בנוגע לשנת תינוקות מצאו שרובם חושבים בדיוק כמוהן: תינוקות שניזונים מתמ"ל ישנים טוב יותר מתינוקות יונקים. ויותר מזה, התפיסות הללו גם קיבלו גיבוי מדעי כשמספר מחקרים מצאו שתינוקות אשר לוקחים בקבוק אכן ישנים זמן ארוך יותר, מתחילים לחבר מחזורי שינה בגיל צעיר יותר ומתעוררים פחות במהלך הלילה.


אז זהו, נגזר גורלן של מניקות לישון פחות בלילה?

רגע, לא כל כך מהר. המידע על דפוסי השינה של התינוקות במחקרים הללו התבסס באופן כמעט בלעדי על דיווחי ההורים. והרי ידוע שאין יצור יותר מדויק בטבע מאשר אמא ואבא נטולי שעות שינה אשר מעבירים את הלילה בין המנשא לכדור, ובין לבין מנסים לגנוב כמה דקות יקרות של שינה.


האם הורים באמת מצליחים לדעת כמה זמן התינוקות שלהם ישנים בלילה?

קבוצת חוקרים מאנגליה לקחה על עצמה לברר זאת. לשם כך, שעון שינה הוצמד לירכם של תינוקות בני חודש ותיעד את דפוסי השינה שלהם במהלך הלילה במשך 16 שבועות, בין הגילאים חודש עד 4.5 חודשים. במקביל, ההורים התבקשו למלא בעצמם יומני שינה.


נו, אז הדודה צדקה בסוף?

מסתבר שלא. הנתונים האובייקטיבים משעוני השינה לא מצאו הבדלים מובהקים בין תינוקות שלוקחים בקבוק לבין תינוקות יונקים מבחינת זמן השינה הכולל, פרק הזמן הארוך ביותר של שינה רצופה, תדירות היקיצות הליליות ומשכן. והנה הנתון המעניין- דיווחי ההורים הסובייקטיביים לא תאמו לנתונים של שעוני השינה. ומעניין אף יותר- הפער הגדול ביותר נמצא בקרב הורים לתינוקות שניזונים מתמ"ל, אשר באופן עקבי היו בטוחים שהתינוקות שלהם ישנים יותר ממה שהם ישנו בפועל.


ומה עם השינה של אמא?

נראה שגם במקרה הזה בקבוק מטרנה לא יושיע. מחקרים שעשו שימוש בשעוני שינה מצאו שאמהות ישנות פחות או יותר אותו דבר, בין אם הן מניקות, נותנות בקבוק או משלבות בין השניים.


שמעתן את זה, דודות?


שימו לב שרוב המחקרים שהוזכרו בפוסט מתייחסים לשנת תינוקות בחודשים הראשונים לחיים. בנוסף, מדגם התינוקות במחקר האנגלי היה קטן באופן יחסי, לכן נדרשים מחקרים נוספים כדי לשחזר את הממצאים.




bottom of page