top of page

אינטראקציה עם התינוק כשער להתפתחות שפה



כותבת אורחת: ד"ר יערה אנדולט-שפירא, חוקרת התפתחות חברתית ושפתית בתינוקות.

קודם כל, בואו נכיר

היי לכן, אני ד"ר יערה אנדולט-שפירא ,חוקרת התפתחות חברתית ושפתית בתינוקות ואמא לשני ילדים (שהם כבר לא כל כך תינוקות) והיום אני רוצה לספר לכן על המחקר שלי.


את המסע של בעולם המחקר בכלל התחלתי עם השאלה כיצד ריחות גוף משפיעים על אינטראקציות חברתיות בבני אדם בוגרים. הממצאים בבני אדם בוגרים היו ממש מרתקים בעיני והייתי סקרנית לחקור את ההשפעה של ריח גוף כבר בשלבי ההתפתחות המאוד ראשונים. כך, במסגרת הפוסט-דוקטורט, התחלתי לחקור את ההשפעה של ריח הגוף של אמא על התפתחות המוח החברתי של תינוקות ועל אינטראקציות חברתיות ממש בראשית החיים (על זה אוכל לספר לכן בפעם אחרת). ומפה לשם, התגלגלתי לחקור התפתחות בתינוקות. לפני שנתיים וחצי עברתי עם משפחתי לארצות הברית וכיום אני חוקרת באוניברסיטת וושינגטון כיצד אינטראקציה בין הורים ותינוקות כבר בגיל 3 חודשים משפיעה על המשך ההתפתחות ורכישת השפה של הפעוט. וזה בדיוק מה שאנחנו הולכות לדבר עליו היום.


אז... איך אינטראקציה בין ההורה לילד יכולה לתמוך ברכישת שפה?

מחקרים מהעבר זיהו מספר מאפיינים באינטראקציה בין הורה וילד שתומכים בלמידת השפה, החשובים שבהם הם רגישות הורית ודיבור הורי.


רגישות הורית

רגישות משמעה להגיב לרצונות ולאיתותים של התינוק ולהתאים את התגובות בהתאם לתגובות שלו. דמיינו את הסיטואציה הבאה: אמא שרה שיר לתינוק, שיר שהאמא בטוחה שהוא נעים ולרוב אפילו מרגיע את התינוק, אבל הפעם התינוק מגיב בבכי. מה האמא תעשה ברגע הזה? האם היא תדבוק בשיר ותמשיך לשיר אותו ואף תגביר את הקול? או שהיא תפסיק לשיר ותנסה להתאים את התגובה שלה לפי הצרכים של התינוק ברגע הזה? תגובה רגישה במקרה הזה תהיה להפסיק לשיר ולנסות להתאים את התגובות לצרכים ולרצונות של התינוק, למשל לשנות את טון הדיבור, ללטף את התינוק או פשוט לתת לו רגע מרחב ושקט אם הוא זקוק למנוחה.   


מחקרים קודמים הראו שהרגישות של ההורה לתינוק במהלך משחק חופשי תומכת בהתפתחות התינוק. בנוסף, בניסוי שערכתי בישראל, שבו מדדנו גלי מוח מאם ותינוק בזמן משחק חופשי ביניהם, מצאנו שככל שהאמא הראתה התנהגות יותר רגישה כלפי התינוק, כך הסנכרון המוחי בין האם והתינוק בזמן אמת היה גבוה יותר, בין היתר באזורים במוח שקשורים להתפתחות שפה.


דיבור אמהי/הורי

מאפיין משמעותי נוסף באינטראקציה בין הורה ותינוק שנמצא תומך בהתפתחות שפה הוא דיבור אמהי (infant-directed speech). מדובר בסגנון דיבור שבו משתמשים בצליל גבוה, בקצב דיבור איטי יותר, ואינטונציה מוגזמת, בהשוואה לדיבור רגיל עם אדם בוגר. זהו סגנון דיבור שחוצה תרבויות ושפות ובאופן טבעי, כמעט מבלי לשים לב, כולנו משתמשים בו כשאנחנו מתקשרים עם תינוקות. מעבר לזה, מספר מחקרים מצאו חשיבות בכך שהאינטראקציה מול התינוק תהיה אחד על אחד. כלומר, שלא יהיו עוד הפרעות או דיבורים ברקע ושההורה יהיה קשוב רק לתינוק והתינוק באותם רגעים יהיה קשוב רק להורה.


אבל כל המחקרים שתיארתי עד עכשיו כללו תינוקות בני חצי שנה ומעלה ואותי עניין לבדוק האם לאינטראקציה בין ההורה לתינוק יש השפעה עוד קודם, בחודשים הראשונים לחיים.  


אז עכשיו הגיע הזמן לספר לכן על המחקר שלי

במחקר שלי רצינו לבדוק כיצד האינטראקציות עם התינוק בשלבי התפתחות מאוד מוקדמים, ספציפית בגיל 3 חודשים, קשורות להתפתחות השפה. כדי להעריך את הרגישות ההורית (או האמהית, במקרה הזה) הזמנו אל המעבדה 40 אמהות ותינוקות בני 3 חודשים וביקשנו מהאמהות לשחק עם התינוק במשך מספר דקות כפי שהיו מתנהגות איתם בבית, באופן טבעי ככל שניתן בסיטואציה של מעבדה. האינטראקציות האלו צולמו בוידיאו ולאחר מכן קודדנו את רמת הרגישות של האם במהלך האינטראקציה.


בנוסף רצינו לאסוף מידע לגבי האופי שבו ההורים מדברים עם התינוקות בבית, בסביבתם הטבעית. לשם כך, ההורים התבקשו להלביש את התינוק בווסט ובתוכו מקלט קטן שרשם את כל מה שהתינוק שמע במשך יומיים. כך יכולנו לכמת את החשיפה היומיומית של התינוקות לדיבור אמהי לעומת סגנונות דיבור אחרים. אם אתם זוכרים, קודם סיפרתי לכם על החשיבות של דיבור הורי בסיטואציות אחד על אחד, כפי שנמצאה במחקרים קודם. לכן השוונו גם בין סיטואציות שבהן התינוק היה אחד על אחת עם אמא לעומת סיטואציות שהיו בהן עוד אנשים בסביבה של התינוק.  


כזכור, המטרה שלנו הייתה לברר האם לרגישות האמהית ולדיבור האמהי הייתה השפעה על התפתחות שפה, לכן המשכנו לעקוב אחרי התפתחות השפה של אותם תינוקות עד גיל שנתיים וחצי באמצעות שאלונים שההורים מילאו שנועדו לברר את מספר המילים שהילדים למדו לומר.  


ומה גילינו? כבר בגיל 3 חודשים, ככל שציון רגישות האימהית בזמן משחק חופשי עם התינוק היה גבוה יותר וככל שהאמא השתמשה יותר בדיבור אמהי בסביבה הטבעית, בסיטואציות שבהן היא והתינוק היו אחד על אחד, כך גם אוצר המילים של התינוק בגיל שנתיים וחצי היה גבוה יותר.


איך זה שאינטראקציה בין ההורה לתינוק בגיל כל כך צעיר תומכת בהתפתחות השפה?

ההשערה שלנו הייתה שאינטראקציות רגישות ודיבור אמהי גורמים לעליה בקשב של תינוקות ובעניין שלהם בשפה. מחקרים קודמים בתינוקות הראו שירידה בדופק מעידה על עליה בקשב לגירויים שונים. אז החלטנו לאמץ את המדד הזה כדי לבחון את ההשערה שלנו. מדדנו את הדופק של התינוקות במחקר בגיל 3 חודשים במהלך אינטראקציה חופשית נוספת בין האם והתינוק. מצאנו שככל שהדופק היה נמוך יותר בזמן אינטראקציה עם האמא בגיל 3 חודשים, כך יכולות השפה שלהם שנתיים אחר כך היו גבוהות יותר.


אז מה אנחנו יכולים לקחת מכאן?

המחקר שלנו מראה את החשיבות באינטראקציות רגישות ודיבור הורי עם תינוקות כבר בגילאים כל כך צעירים. הקשב ותשומת הלב של תינוקות לדיבור במהלך תקופה כל כך מוקדמת עשויים לשחק תפקיד חשוב בהתפתחות השפה. ובנימה אישית, כשהילדים שלי נולדו, לפני שחקרתי התפתחות שפה, לא הייתי מודעת לחשיבות של דיבור אמהי. כשחקרתי ומצאתי את הממצאים האלו חזרתי לחפש סרטונים שלי עם הילדים ולשמחתי גיליתי שבאמת השתמשתי בדיבור אמהי באופן טבעי מבלי לשים לב. כך שנראה שכל מה שאנחנו צריכים לעשות זה פשוט להמשיך במה שאנחנו גם ככה עושים, לנצל הזדמנויות יום יומיות טבעיות נוספות כדי להשתמש בדיבור הורי ולשים לב שאנחנו עושים את זה בסביבה שקטה אחד על אחד.


ייתכן שיעניין אותך גם...





Comments


bottom of page